2001 grundade Marianne Olsson det egna konsultföretaget Insidem och har själv jobbat mycket mot konsultbolag som behöver hjälp med marknadsföring och kommunikation. Efter att ha gästspelat på gps-företaget Wayfinder blev hon i våras värvad till konsultbolaget Acando.

– Jobbet på Acando passar som hand i handsken eftersom jag får jobba både med konsultaffären och människorna, säger Marianne Olsson och förklarar att det är viktigt att varva konsultyrket med en anställning, där man agerar som köpare av konsulttjänster.

En annan sak som hon gärna lyfter fram är att framgångsrika konsultbolag fortlöpande jobbar med att utveckla konsulternas personliga egenskaper.

– Jag tar mig alltid tid med konsulterna för att höra vilka utmaningar de ställs inför i konsultrollen och på vilket sätt de kan utvecklas vidare, säger Marianne Olsson.

Under sina MBA-studier 2004 identifierade Marianne Olsson en rad framgångsfaktorer som måste fungera för att man ska lyckas som konsult. Här är hennes tio-i-topplista.

1. Förmågan att kommunicera
– Det är viktigt att anpassa sitt budskap till olika målgrupper och situationer. Konsulter måste kunna förmedla sitt budskap både i tal och skrift ju bättre kommunikatör du är desto bättre möjligheter.

2. Självständighet
– De personliga egenskaperna är viktiga och som konsult måste man smälta in. Konsulter måste passa in i verksamheten, men ändå vara självständiga. Ingen vill hålla konsulten i handen.

3. Förmågan att skapa förtroende
– Om en kund ska anlita dig för ett stort projekt där stora delar av utvecklingsbudgeten ligger, måste de känna ett förtroende för dig. Om man har kollegornas och kundernas
förtroende kan du som konsult bli mer effektiv och ha lättare för att genomföra förändringar.

4. Förmågan att lyssna
En konsult måste kunna vara lyhörd och ha förmågan att läsa mellan raderna på vad kunden menar. En god lyssnare blir en bättre kommunikatör.

5. God problemlösningsförmåga
– Mycket av arbetet handlar om att kunna identifiera hinder eller utmaningar samt hitta lösningar som underlättar och ger ett bättre resultat i arbetet.

6. Social förmåga
– Konsultens förutsättningar att lyckas på jobbet ökar om man har lätt för att etablera relationer och fungera i grupp. Det är viktigt att man har förmågan att smälta in i olika sammanhang och vara kompis med kunden på olika nivåer i organisationen.

7. Förändringsbenägenhet
– Det kan många gånger vara tvära kast och plötsligt kan förutsättningarna ändras. Som konsult måste man kunna anpassa sig och acceptera de nya förutsättningarna. Det lönar sig att ha en viss distans till uppgiften och inte bli för känslomässigt engagerad. Med erfarenhet kommer känslan av trygghet och därmed förmågan att leda sig själv.

8. Social förmåga
– Ibland kan man som konsult hamna i en Moment 22-situation. För att vinna uppdrag måste man ha erfarenhet, men utan uppdrag får man ingen erfarenhet. Det är viktigt att man lär sig att lyfta fram allt det man är bra på. Den erfarenhet som man kan visa upp skapar ett förtroende hos uppdragsgivaren.

9. Bra självförtroende
– Med erfarenhet kommer känslan av trygghet och därmed förmågan att leda sig själv. Ibland kan det vara en god idé att påminna sig själv om sina egna bedrifter. Budskap som framförs av personer som är säkra på sin sak är mer övertygande.

10. Viljan att lära sig nya saker och utvecklas
– Om man väljer konsultyrket måste man vara beredd på att ständigt vilja förändras. Det är viktigt att fortsätta våga utvecklas i takt med kunder och samarbetspartners.

Den här artikeln publicerades ursprungligen i första numret av papperstidningen it24 Konsult. Ladda ned hela premiärnumret här!

Fakta

Så här mycket tjänar de tjugo bäst betalda i den svenska it-konsultbranschen. Listan redovisar taxerad förvärvsinkomst för taxeringsåret 2006.

1. Lars Stugemo, vd HiQ, 6 991 900
2. Christer Stjernfelt, Nordenchef Logica, 6 334 100
3. Åke Plyhm, vice vd Tietoenator, 5 617 500
4. Jan-Erik Karlsson, Sverigechef Capgemini, 5 329 900
5. Magnus Sjöqvist, vd Accenture Sverige, 4 839 300
6. Jonas Wiström, vd ÅF, 4 061 400
7. Sune Nilsson, vd Sigma, 3 615 800
8. Stefan EK, vd Sogeti, 3 361 400
9. Bengt Lundgren, vd Cygate, 2 792 800
10. Anders Nilsson, vd Know IT, 2 740 100
11. Lars Wollung, vd Acando, 2 396 700
12. Katarina Mellström, vd Fujitsu Services, 2 350 100
13. Johan Wall, fd vd Enea, 2 180 300
14. Claes Ruthberg, vd Ework, 1 955 762
15. Niclas Ekblad, vd Systeam, 1 945 000
16. Per Agelii, vd Connecta, 1 854 000
17. Tomas Parmbäck, Sverigechef EDB, 1 669 200
18. Staffan Hanstorp, vd Addnode, 1 570 500
19. Patrik Boman, vd Cybercom, 1 487 300
20. Alexander Hellström, vd Elan IT, 1 243 200