Jadestone är numera ansedda som en av världens mest innovativa utvecklare av mobilspel. I februari i år fick bolaget pris för sitt Ngagespel Dirk Dagger på den stora mobilmässan i Barcelona. Nu är företaget nominerat för två spel i nästa års version av International mobile gaming awards. Och förra veckan fick företaget andrapriset i Nokias Mobile games innovation challenge. Priset var 20000 euro och en stor chans att förverkliga musikspelet Melokey för Ngage.

Alla priser och utmärkelser ser vd Robert Henrysson som en uppmuntran.

- Det är alltid kul med en klapp på axeln och även om pengarna inte är så stora i sammanhanget ger de ändå ett välkommet tillskott till utvecklingen, säger han.

- Men framför allt är det viktigt för marknadsföringen att man finns med i de här sammanhangen. Marknaden för mobilspel är rätt rörig fortfarande, det är svårt att tjäna några pengar. Nu handlar det mest om att positionera sig inför framtiden.

Enligt Henrysson har många mobilspelsutvecklare slagits ut det senaste året.

- För oss är strategin att inte satsa så stort på mobilspel, men se till att vi ligger i fronten för utvecklingen och har spetskompetens i bolaget. Genom att nomineras till och få priser i den här typen av tävlingar bevisar vi just det för industrin, att vi är innovativa och tekniskt och kreativt kompetenta.

Om förhandlingarna med Nokia går bra kommer Melokey att vara klart om ungefär ett år. Det andra spelet som nominerats i International mobile gaming awards, Kodo, ligger antagligen längre bort i tiden. Melokey påminner en hel del om Guitar hero i sitt spelupplägg.

- Fast vi fokuserar mer på att man faktiskt ska kunna lära sig att skapa musik också. Dessutom har vi ett multiplayerläge som är riktigt kul.

Och när kommer det att gå att tjäna bra pengar på mobilspel?
- Jag vet inte. Nokia visade nyligen massor av kurvor som pekar spikrakt uppåt, även om det startar på en låg nivå ser ju utvecklingen bra ut. Det mest uppmuntrande med Ngage är att återköpsfrekvensen är så hög, 35 procent som köpt ett spel köper ytterligare ett. Det är skyhöga siffror jämfört med mobilspel annars, där återköpsfrekvensen är typ två procent. Det är en siffra som ger mig hopp.

- Men för att svara på frågan så vet jag inte när vi kommer till den punkten. Vårt mål är bara att fortfarande vara väldigt duktiga på att göra mobilspel och att vi ska ha en fungerande affärsmodell på plats när marknaden är mogen. Det är jag övertygad om att vi kommer att lyckas med.