Att e-handlarna har det tufft har det kommit flera bevis på de senaste dagarna, bland annat konkurser för Datorbutiken.com och Netsuperstore.

Hos Dustin och Komplett väljer man däremot att slå på stora jultrumman. Priskriget och marknadsföringsenvigen mellan de två kombattanterna är redan igång.

– Det är ett oroligt läge, men vi tror på en bra jul för e-handeln, säger Ole Sauar, som kommenterar Datorbutikens och Netsuperstores konkurser så här:

– Är det någon som försvinner kommer det alltid någon annan. Samtidigt kan det skapa oro för e-handeln, så trygghetsbudskapet är viktigt att kommunicera ut. Det positiva är att det frigörs plats på marknaden, det negativa är att det skapar oro hos kunderna när det finns de som undrar vad som hände med deras beställningar.

Trots färre konkurrenter är Ole Sauar fullt medveten om att det blir en hård kamp om kunderna och Komplett vet vilka produkter de ska storsatsa på.

– Det är bland annat små bärbara datorer där vi har förberett oss med att ha ett stort antal på lager. Spelkonsoler blir det också fokus på. Dessutom storsatsar vi på försäljningen av stationära Komplett-datorer. Vi är en av de få kvarvarande pc-producenterna i Norden och hoppas på att se många sådana under julgranarna, säger han.

Räknar ni med ett hårt priskrig?
– Vi har inga problem att matcha Dustins prispunkter. Det är minst lika gynnsamt att handla hos oss som hos dem. Vi har ett betydligt större lager med varor för över 400 miljoner och det kommer vi att utnyttja. Samtidigt är det viktigt att man håller en balans med leveranssäkerhet, service och reklamationer. Det är helhetsbilden vi konkurrerar med.

Dustin har också precis dragit igång en rejäl reklamkampanj inför jul.

– Vi gjorde det förra året också och det fungerade väldigt bra så vi gör likadant i år. Det gäller bara Dustin home och är ett sätt att få igång julförsäljningen, säger koncernchefen Per Eriksson, som är fortsatt mycket nöjd med Dustin homes höst.

– Om man ska tro alla tidningar man läser ser det väldigt skakigt ut. Men vi har turen att Dustin home går väldigt bra jämfört med förra året, det har vuxit med 20 procent. Så det måste vara något vi gör rätt. Inom b2b börjar det avmattas men inte på konsumentsidan. Det borde inte vara så, men vi är glada för varje dag vi inte ser någon tillbakagång. Jag tror att många ser fördelen med e-handel.

Kommer ni att satsa på några särskilda produkter under julracet?
– Det blir ett fint urval av allt det vi har i vår produktportfölj.

Är de här stora kampanjerna och prisfesterna ett sätt för er stora aktörer att prisa ut de e-handlarkonkurrenter som fortfarande är kvar?
– Så smarta var vi tyvärr inte, vi visste inte att allt det här skulle hända. Det kanske kan tyckas så, men den här kampanjen har vi planerat flera månader innan. Det är riktigt tuffa tider och det är det vi ser nu. Då får vi som är lite större och starkare en möjlighet att synas. Det är tråkigt för marknaden att det är färre aktörer, men det är en fördel för oss.