De första netbookdatorerna släpptes i somras, och försäljningen sköt i höjden direkt. På de första tre månaderna såldes närmare 55 000 exemplar i Sverige.

Operativsystemet Linux var ett sätt att få ner priset på de små och billiga datorerna. Både analytiker och tillverkare drog därmed slutsatsen att de små och enkla datorerna skulle bli Linux stora genombrott bland vanligt folk.

Men allt eftersom att produktkategorin spridit sig till den stora massan har det visat sig att svenskarna kanske ännu inte är redo för övergången till Linux.

Två av de största Netbooktillverkarna, Asus och Acer, vittnar nu om en tydlig trend: Kunderna väljer Windows framför Linux

– Från början var fördelningen i försäljningen 60 procent Windows och 40 procent Linux. Nu är vi nere på 10 procent Linux, säger Magnus Lilja, produktchef på Acer.

Han påpekar att siffrorna visserligen kan svänga fort, men att bolaget i nuläget ser en tydlig trend mot att kunder väljer en netbook med Windows framför en med Linux.

– Det visade sig att de flesta vill kunna göra mer än de allra enklaste saker. Många vill kunna göra allt som de gör på en vanlig dator också, och då blir det Windows.

Konkurrenten Asus vittnar om en likadan trend:

– Det har gått mer mot XP på sista tiden. Det är en stark krets som vill ha Linux, men majoriteten vill ha XP, säger Anders Haby, marknadskoordinator på Asus.

De ”early adopters” som var först att köpa en netbook valde gärna Linux, enligt honom. Men när de små datorerna började sprida sig till den stora massan förändrades bilden.

– Vanliga Svensson vill ha det som de är bekväma med och de står för den största köpkretsen, säger Anders Haby.

Hos Acer kostar en Windows-utrustad netbook med Officepaket nästan dubbelt så mycket som en netbook med Linux. Magnus Lilja är förvånad över att kunder är beredda att betala så mycket mer.

Så sent som för en månad sedan sa Magnus Lilja till tidningen Computer Sweden att Acer skulle försöka få "lite mer snurr på Linux". Han håller med om at trenden nu snarare går åt motsatt håll, men tror ändå på en långsiktig ökning för Linux:

– De flesta i branschen tror att den långsiktiga trenden är Linux hittar in i hushållen, men det går långsammare än vad branschfolket tror. Det är samma tröghet som med Vista. Folk vill fortfarande ha det XP som de är vana vid, säger Magnus Lilja.

Även analysföretaget IT-research bekräftar bilden av att Windows ökar:

– Windows är större numera. Trenden är att det ökar och de ser ut att ta den här marknaden också, konstaterar David Larsson, analytiker på IT-research.

Även från annat håll kommer liknande signaler. I nättidningen Laptop uppger leverantören MSI att det görs fyra gånger så många produktreturer på Linux- än på Windowsutrustade netbooks.

I en kommentar till siffran säger MSI att "folk älskar att betala 300-400 dollar för en dator, men de vet inte vad de får innan de har öppnat förpackningen. Då börjar de leka runt med Linux och inser att det här är inte vad de är vana vid. De vill inte lägga tid på att lära sig, utan skickar hellre tillbaka datorn till affären."