Det har varit tre intensiva år för killarna på mobilspelsutvecklaren Polarbit i Södertälje. Grundarna Mitri Wiberg, Janne Korpela och Anders Nilsson arbetade tidigare på svenska Synergenix. När det bolaget köptes av amerikanska Oberon valde de att starta eget.

– Vi tyckte helt enkelt att det bolaget spårade ur och började jobba med andra saker än vi trodde på. Så vi startade eget med fokus på att utveckla både egna ip:n och egen teknik för att skapa ett värde i bolaget, säger Mitri Wiberg.

På tre år har bolaget producerat fler spel än vad som borde vara möjligt med en personalstryka på åtta personer. Bland spelen finns mobila versioner av Electronic arts Tiger Woods 07, Fifa 06, Spore och SSX samt Activisions (tidigare Vivendi) Crash bandoicoot nitro cart.

– Vi har egentligen inte varit ute och sålt oss utan uppdragsgivarna har kommit till oss.

Men, och det är här Polarbit skiljer sig från andra, bolaget har också utvecklat egna spel. Waveblazer, som släpptes på Apples Appstore för Iphone och Ipod touch i veckan, är det senaste.

– Apple har ju skapat möjligheten att tjäna pengar på att publicera egna spel. De tar 30 procent av intäkten, resten går till oss. Det gör att det faktiskt finns möjlighet att tjäna pengar. Det är mycket svårare om man ska gå via ett förlag till en operatör. Då blir det inte mycket kvar till utvecklaren, säger Mitri.

De egna titlarna har finansierats av uppdragsproduktionerna - och av grymma övertider.

– Ja, vi har jobbat rätt hårt. 16 timmarsdagar har inte varit ovanligt. Men nu går företaget bra och vi har råd att göra riskprojekt som Waveblazer, nu är det företaget som står för risken istället för som förr när det var vi som privat riskerade tid och pengar.

Polarbit har gjort vinst redan från första året och omsättningen ligger nu på ungefär åtta miljoner. Vinstmarginalen är ungefär 50 procent, en nivå Polarbit räknar med att hålla. Men tillväxten kräver nu nyrekrytering.

– Vi ska växa från dagens åtta till tolv inom åtta månader. Vi måste helt enkelt göra det för att kunna jobba med parallella produktioner. Men vi vill inte växa för mycket, det här ska fortsätta att vara ett mindre bolag med få anställda med med hög kompetens.

Fokus ligger på mobilspel av hög kvalitet med inriktning på vad branschen kallar casual gamers.

– Spelar man vårt racingspel så ska det vara snyggt, enkelt och jäkligt kul de minuter man spelar. Även om vi har kompetens för att göra racingsimulatorer så är inte det vår nisch. Vi siktar bredare än så.

Polarbits tekniska plattform heter Fuse och ger inte bara möjlighet att göra spel för mobila plattformar som Iphone, Ngage, Symbian, PalmOS och Windows mobile, utan även för Nintendo DSi och Wii, som båda har plattformar för digital nedladdning av spel liknande Apples Appstore.

Vad har ni för planer med företaget? 
– Grunden är att vi vill ha ett företag som gör det vi tycker är roligt. Men det är också klart att vi vill ha en exit, att vi ska kunna sälja företaget i framtiden och göra en vinst.

Har ni fått några erbjudanden om att sälja företaget till en större spelutvecklare? 
– Vi har haft långtgående diskussioner kring både sammanslagningar och ren försäljning med ett par större aktörer på marknaden. Men vi har inte hittat någon partner som känns helgjuten och för tillfället för vi inga sådana diskussioner.