Stephanie Smitt Lindberg är affärsansvarig för Windows i Sverige. Hon säger att när Vista först lanserades så visste företaget att det skulle krävas en bättre dator än vad många av kunderna satt på:

– Det krävdes att pc-tillverkarna mötte kraven på minne, processorer och grafikkort. Vi var ute i god tid och pratade med dator- och programtillverkarna så att de skulle anpassa sina produkter.

Trots det var det flera saker som inte fungerade när Vista väl kom ut. Stephanie Smitt Lindberg tar upp som exempel att när kunderna pluggade in sina digitalkameror så fungerade det inte att flytta bilderna.

– Vid lanseringen var ekosystemet, som till exempel drivrutiner, kring Windows Vista inte fullständigt utbyggt. Men nu har det gått så lång tid och företagen har hunnit ikapp, så den problematiken finns inte längre. Jag kan tycka att det är synd att till exempel Lenovo väljer att gå på XP-linjen när vi kan erbjuda så mycket mer.

Enligt Stephanie Smitt Lindberg är det idag inte ovanligt att kunder ute i butik frågar försäljarna om en ny dator går att få med XP istället för Vista. Men det bottnar i vitt spridda fördomar om det nya operativsystemet, säger hon:

– Många kunder har inte provat Vista, men har hört från någon kompis att det inte är lika bra. Egentligen är det ju tvärtom, Vista har bättre sök, säkerhet och mediafunktioner, säger Stephanie Smitt Lindberg.

Eftersom XP inte längre säljs till konsumenter slutar det oftast med att kunderna ändå väljer Vista:

– En del väljer att köpa Vista, men att sedan lägga sig i XP-classical mode. Då ser det ut som XP, men det är Vista i botten. Det som är tråkigt är att användaren missar vissa nya funktioner och Vistas nya utseende på det sättet, säger hon.

– Det är en uppfattning som lever kvar, att Vista skulle vara problematiskt, säger Stephanie.

Hon berättar om ett experiment Microsoft gjorde. Där lät de användare testa ett operativsystem som de kallade för Mojave fast det egentligen var Vista:

– Det var personer som var negativa till Vista utan att ha provat det. Men när de såg det ändrade de sig. Vi vet att vi har en utmaning med Vista och att vi behöver förbättra uppfattningen om operativsystemet.

Nu hoppas Microsoft få fart på försäljningen bland annat med en grupp Microsoft-"gurus" som guidar kunder ute i butikerna. Samtidigt är nästa version av Windows under produktion, men vad de kan göra annorlunda vid den lanseringen är för tidigt att säga, enligt Stephanie Smitt Lindberg.

Hon poängterar att det är på konsumentmarknaden de har sett de här trenderna. Företagsmarknaden är mer styrd av cykler, där företagen vill få ut mesta möjliga av en version, och ett byte innebär att de måste anpassa applikationer och program så att de blir kompatibla med den nya versionen.