Allt fler företag rustar för tuffa tider i början av nästa år och väljer därför att skjuta på sina nyrekryteringar. Den tveksamheten får direkta konsekvenser för onlinerekryteringsföretagen, som vittnar om en tvärnit i försäljningen under november månad. För vissa aktörer ska försäljningen under perioden ha rasat med hela 50 procent, erfar it24.

Antalet platsannonser som just nu ligger ute på nätet är inte nämnvärt lägre än för en månad sedan. Det enligt uppgifter ur sajten Monsters undersökning Monster Employment Index, som offentliggörs nästa vecka.

Däremot sjönk försäljningen av nya annonser ordentligt under november. Med en liggtid på runt 60 dagar innebär det att antalet jobb som finns utannonserade på nätet väntas sjunka markant runt årsskiftet.

– Jag kan känna igen mig i att det varit något av ett tvärstopp, men försäljningen har börjat komma igång igen. Det är inte en särskild sektor som drabbas utan det är ett generellt tapp, säger Stefan Rizvi, marknadschef på Monster i Sverige.

Han får medhåll från Frank Ericsson, vd på konkurrenten Stepstone:

– Tittar man på rena siffror så är det många bolag som drar i handbromsen, kanske mer än vad jag tror att de behöver. De förbinder sig kanske till hälften av vad de behöver och väljer att fylla på senare för att spela säkert, säger han.

Både Stepstone och Monster vittnar om en osäkerhet hos företagen, det som en kombination av det rådande marknadsläget och att många budgetar för nästa år färdigställs under december.

Försäljningsraset handlar alltså snarare om ett förskjutet behov än att många jobb plötsligt försvunnit från marknaden:

– Vi har en dialog med kunder som fortfarande har ett väldigt stort behov men som valt att vänta med nyrekryteringar. Att de skjuter på behovet betyder ju inte att behovet har försvunnit från marknaden, säger Stefan Rizvi.

– I ett större sammanhang så blir Novembers siffror lite missvisande. Många är tillbaka på marknaden igen, om än inte i samma volymer. Den stora frågan är egentligen hur det kommer att se ut efter nyår, fortsätter Frank Ericsson.

De stora vinnarna just nu är de företag som vågar fortsätta anställa trots nedgången, menar han:

– De som väljer att rekrytera nu får ofta bättre folk till ett lägre pris än vad de kunnat få innan, säger Frank Ericsson.