Nu kliver Telia in på allvar som musikdistributör på nätet. Med nya tjänsten Musikprenumeration gör man på sikt all musik från bolag som EMI, Warner, Universal samt mindre bolag som Bonnier Amigo och Orchard tillgängliga för sina kunder.
Tjänsten lanseras i Sverige idag och det finns till att börja med tre miljoner låtar i katalogen.

– Men vi fyller på hela tiden, det kommer att växa snabbt, säger Kim Hagberg som är chef för mobilt content på Teliasonera.

Musiken på Telia Musikprenumeration måste spelas upp via Telias egen musikspelare, men ett abonnemang räcker för att använda tjänsten på alla datorer hemma och på mobiltelefonen (förutsatt att man har Telia som operatör alltså). All musik är drm-skyddad och kan alltså bara spelas via Telias klient.

– Det är klart att vi helst skulle vilja ha musiken drm-fri, men det är ett beslut som ligger hos skivbolagen. Det pågår ständiga diskussioner.

Har det varit svårt att skapa tjänsten? 
– Rent tekniskt har det inte varit några problem, utmaningen har snarare varit avtalen med skivbolagen. Men jag kan inte påstå att det heller varit särskilt problematiskt. Jag tycker att det har fungerat bra.

Hur stor tror ni tjänsten kommer att bli? 
– Mycket stor, det här är något som vi upplever att våra kunder efterfrågar och vill använda. Jag tror att alla kunder är intresserade.

Tjänsten lanseras först i Sverige, men ska även lanseras på Teliasoneras andra marknader Finland, Norge, Danmark, Estland och Litauen.

– Intresset från de marknaderna är också mycket stort, säger Hagberg.

Lanseringserbjudandet är tre månaders gratis användande, sedan 99 kronor i månaden.