De senaste åren har Telia tappat kunder inom fast telefoni. Men än så länge är bolaget fortfarande störst med en marknadsandel på 54 procent. Det framgår av en rapport från Post- och Telestyrelsen, PTS.

Rapporten visar att nästan nio av tio svenskar fortfarande har fast telefoni i hemmet.

96 procent av svenskarna har en mobiltelefon. Även här är Telia störst med en marknadsandel på 39 procent, följt av Tele2 på 25 procent och Telenor på 16 procent.

Undersökningen visar även att 89 procent av svenskarna har tillgång till internet i hemmet.

Telia är största på bredband med en marknadsandel på 38 procent följt av Comhem och Bredbandsbolaget på 14 procent vardera.

Marknadsandelar fast telefoni 2008
1. Telia 54 procent
2. Tele2 12 procent
3. Comhem 8 procent
4. Bredbandsbolaget 7 procent
5. Glocalnet 6 procent
6. Optimal Telecom 4 procent

Marknadsandelar mobiltelefoni (privatsamtal) 2008
1. Telia 39 procent
2. Tele2 25 procent
3. Telenor 16 procent
4. 3 7 procent
5. Halebop 5 procent

Marknadsandelar bredband 2008
1. Telia 38 procent
2. Comhem 14 procent
   Bredbandsbolaget 14 procent
4. Tele2 8 procent
5. Glocalnet 7 procent.