Nu är det slut på stämningar i marknadsdomstolen, lockpriser och vilseledande reklam. Återförsäljarna måste ta sitt ansvar, rädda hemelektronikbranschens skamfilade rykte och se till att kunderna inte vänder ryggen till.

Det något oväntade budskapet kommer från El-gigantens vd Anders Nilsen, tidigare Sveriges kanske främste förgrundsgestalt i Sverige för priskriget på hemelektronik. Nu lovar han rakare rör i marknadsföringen och en medveten satsning på att höja förtroendet för hela branschen.

– Hur påverkar det våra kunder att läsa om hur vi stämmer varandra för osanningar varje vecka? Det måste få ett slut, säger han.

Anders Nilsen lovar att El-giganten inte kommer att fortsätta den ”nedåtgående spiralen” med stämningar i marknadsdomstolen. Framöver kommer företagets marknadsföring att vara rak och ärlig utan smutskastning.

– Vad blir nästa steg annars? Ska vi börja bränna ned varandras butiker? Vi ska ha en marknadsföring som är helt och fullt enligt lagen och som kunderna kan lita på, säger han.

Det är ärkerivalen Mediamarkts senaste annonskampanj som blev droppen, enligt Anders Nilsen. Där visas kvitton från inköp på El-giganten tillsammans med stora bilder på varorna ifråga och Mediamarkts (lägre) priser stort uppslagna intill. Det under rubriken ”plötsligt känns allt annat puckat”.

Men helt har de gamla ränderna inte gått ur. Vid samma presskonferens där Anders Nilsen lovar mindre smutskastning och rakare budskap i marknadsföring och prissättning tar han god tid på sig att såga konkurrenternas ”opålitliga” öppet köp-garantier. El-giganten är den enda återförsäljaren som inte smugit in mängder av undantag i det finstilta i sina garantier, menar han.

Vad är skillnaden på Mediamarkts reklam och det du gör nu? 
– Skillnaden är att det inte har med prisbilden att göra. Vi har en väldigt stark och tydlig lågprisprofil och det vet Mediamarkt. Det här [mediamarkts reklam] handlar om enskilda produkter. Det ger inte en korrekt bild av vad som händer på marknaden, säger Anders Nilsen.

Under 2006 drog El-giganten tre av sina största konkurrenter, Siba, Netonnet och Mediamarkt, inför marknadsdomstolen för vad man ansåg vara vilseledande reklam. I slutet av 2007 dömdes Mediamarkt till en halv miljon kronor i böter.

För ett par veckor sedan dömde marknadsdomstolen till Mediamarkts fördel och mot El-giganten i ett annat fall. Bolaget förbjöds att kalla sig ”Europas ledande hemelektronikkedja” och ”billigast enligt svenska folket” i sin marknadsföring.

Bör inte du och El-giganten ta på er en del av skulden för det här? 
– Absolut, det är helt klart. Och vi tar vårt fulla ansvar. Nu har det eskalerat till en nivå som inte är hållbar. Framöver ska vi ha en marknadsföring som är helt och fullt enligt lagen och som kunderna kan lita på.