I förra veckan uppdagades det att näthandlaren Kameraexperten helt plötsligt slutade att leverera beställda och betalda varor. Många kunder har blivit lurade på sina beställda julklappar, i många fall beställningar för flera tusen kronor.

Kameraexperten hade med hjälp av sina låga lockpriser sett till att hamna på bra placeringar på prisjämförelsesajter som Pricerunner och Prisjakt.

Efter att bluffen uppdagats gick Elektronikbranschens vd Anders Appelqvist ut med en uppmaning till prisjämförelsesajterna, som han anser har ett ansvar för att stävja lurendrejeriet med lockpriser.

– Jämförelsesajter borde ta sitt ansvar, sade han till It24 igår. Enligt honom bör sajterna själva gå in och kontrollera trovärdigheten hos och ta bort oseriösa aktörer från sina listor.

Nu svarar de svenska prisjämförelsesajterna Pricerunner och Prisjakt på kritiken. Pricerunners vd Peter Carlsson håller med om att lockpriser är ett problem, men säger att det kan finnas flera förklaringar till att en kund har låga priser.

– Det kan finnas många anledningar. De kan ha köpt upp ett restlager. Det är ju möjligt att det är realistiska priser, säger Peter Carlsson.

Han säger att det är svårt att veta om en aktör är oseriös eller inte. Sajtens affärsidé bygger på att de måste lita på att kunderna är ärliga.

– Så länge som vi har som mål att hitta lägsta priset så måste vi i ett initialt läge lita på det som finns på återförsäljarnas sida. Då måste vi lita på att det är ett pris som de ska leverera för, tills vi får bevis för att det inte är det.

När de får indikationer på att någon inte står rätt till så brukar Pricerunner kolla upp företaget. Vad gäller exemplet med Kameraexperten har Pricerunner haft kontakt med företaget sedan den 3 december.

– Vi gjorde provbeställningar, kontrollerade ekonomin och har haft löpande kontakt med dem. När vi gjorde provbeställning så fanns inte produkten i lager, men vi fick tillbaka pengarna. De har svarat tillfredsställande på våra frågor. Vad gäller ekonomin fanns inget att anmärka på, säger Peter Carlsson.

– Det är de sista dagarna som allt har gått överstyr. Men vi var de första som lade upp varningssymboler för dem, säger han.

Får de då bevis på att produkterna ofta är slut, eller inte finns, så lägger Pricerunner upp en informationstext om att återförsäljaren ofta har slut i lager.

Jonas Bonde, grundare och vd på Prisjakt, håller med Anders Appelqvist om att det är ett generellt problem med att återförsäljare anger ett pris på varor de har begränsat antal av.
– Många butiker har fjärrlager, och det är i själva verket distributören som har det i lager. Då kan det ta lite längre tid att få vara, och det är inte lika säkert.

Han frågar sig hur prisjämförelsesajterna ska kunna kontrollera om företagen är seriösa.

– Hur ska man kontrollera att det lägsta priset är fel? Det är klart att branschen vill att man ska handla från svenska distributörer, men då blir det ett dåligt pris för dig som konsument om det inte finns någon konkurrens, säger han.

Även Prisjakt gör provbeställningar om de misstänker att ett företag inte har rent mjöl i påsen. Däremot vill de inte gå så långt som att ta bort dem från sajten.

– Hur ska vi veta att en butik är seriös eller inte? Vi vill inte välja åt kunden utan istället presentera så mycket info som möjligt för konsumenten. I normalfallet om butiken får dåliga omdömen vill vi ju inte plocka bort den för då vet ju inte folk att de har dåliga omdömen, säger han.

I fallet med Kameraexperten gjorde även Prisjakt en provbeställning, men Jonas Bonde menar att det kan vara svårt att veta när man ska gå ut med varningen.

– Det går inte att säga att en butik är oseriös och inte levererar innan leveranstiden har gått ut. Skulle vi varna för alla butiker som inte klarar sin leveranstid så skulle i princip alla butiker åka dit, säger Jonas Bonde.