– Vi lanserade iptv som första svenska aktör redan 2005. Men det har aldrig varit det ben vi fokuserat mest på. Framförallt har vi satsat på bredband och telefoni, säger Bredbandsbolagets vd Georgi Ganev.
En satsning på iptv har varit aktuell en längre tid. I höstas skissade ledningen på hur den skulle genomföras och fann då att företaget behövde nyrekrytera.
Tillsättningen av en affärsområdeschef för tv är ett första steg. En platsannons ligger ute. Personen som sökes ska hjälpa till att ”öka Bredbandsbolagets marknadsandel inom iptv markant”.
– Vi vill komplettera organisationen med fler och bättre resurser för att hålla ihop det här, säger Georgi Ganev.
Telia har för närvarande ett säkert grepp om iptv-marknaden. Ett försprång som nu ska tas in. Den nya affärsområdeschefen ska "hitta möjligheter till korsförsäljning med övriga produkter inom Bredbandsbolaget och Telenor" och vara "navet i vår tv-satsning", skriver Bredbandsbolaget i annonsen.
Men hur satsningen ska se ut är Georgi Ganev fåordig om.
– Jag kan inte gå in på detaljer.
En marknadsföringskampanj kommer att genomföras, men när och i vilken form är hemligt.
– Det är ganska naturligt att man marknadsför sina tjänster.
När får vi veta mer?
– Hur ska jag säga? We'll call you.
Bredbandsbolaget har den senaste tiden fått mycket uppmärksamhet för sin kampanj tillsammans med svenska Spotify. 500 000 konton har funnits tillgängliga till bolagets kunder.
– Efterfrågan har varit enorm, säger Georgi Ganev. Som tur var har vi haft en enorm tillgång. Det har varit en ordentlig ruljans.
Hur många konton har ni delat ut?
– Det vill vi inte gå ut med. Vi har konton kvar. Är man kund hos Bredbandsbolaget och vill testa tjänsten kan man fortfarande kontakta oss, så fixar vi det.