En sajt som samlar tester från renommerade källor som Råd&Rön och CNET. Det är ett av världens hundra vassaste it-bolag under 2008. Det tyckte åtminstone tidningen Red Herring, som fann plats för svenska Alatest på sin prestigefyllda Global 100-lista.

Peter Björk, som grundade företaget tillsammans med Arie Struik, är nöjd.

– Förra året blev vi utvalda som ett av de hundra hetaste företagen i Europa. Att även bli det på global nivå har en annan dignitet, framförallt ur ett amerikanskt perspektiv. Träffar man potentiella partners i USA fungerar det helt klart som en kvalitetsstämpel.

Alatest startades 2005. I maj nådde företaget breakeven, och gjorde i samma veva en större investeringsrunda. Ett åttasiffrigt belopp samlades in. Nu blickar man mot andra sidan Atlanten.

– Vi kommer att klara oss ganska långt på pengarna. Nu är det dags att använda dem på ett bra sätt. Vi har etablerat ett kontor i Berlin och kommer att göra detsamma i New York. Även om vi sitter i Sverige är inte Sverige vårt huvudfokus.

Platsen på Red Herring Global 100 presenterades på en gala anordnad av den amerikanska tidningen. Priset hämtades ut av vd Arie Struik på plats i San Diego.

– Priset betyder mycket, det är ett erkännande för vår affärsmodell, säger Peter Björk.

På Stockholmskontoret arbetar i dag 20 anställda, att jämföra med 12 för ett år sedan. Ytterligare ett antal positioner ska tillsättas, och ny personal ska rekryteras till kontoren i Tyskland och USA.

I december hade Alatest 3,6 miljoner besökare på sina testsajter. Sajten finns tillgänglig på 15 marknader och 11 språk.