Den totala december- och julhandeln slog rekord igen när svenskarna handlade för 60,1 miljarder kronor i december. Det slutade på en uppgång med 0,7 procent, jämfört med året innan.

Det enligt Handelns utredningsinstitut, HUI, som i dag släppte siffrorna för december.

Men för hemelektronikbranschen gick det sämre. Försäljningen för december slutade på en nedgång med åtta procent jämfört med i fjol.

De enda branscher som sålde sämre var guld och möbler.

– Elektronikbranschen är den bransch som har tagit mycket stryk under hösten, det är fortfarande minussiffror i december men de tog ändå igen lite. I november låg det på minus 14 procent, säger Lena Larsson vid Handelns utredningsinstitut.

Men trots att vi spenderade mindre pengar på hemelektronik så köpte vi fler varor. Enligt HUI gick försäljningsvolymen upp med 12 procent i december 2008, jämfört med året innan.

– Det är en stor prispress inom branschen, vi handlar mer men vi betalar mindre, så det är gynnsamt mot konsumenterna, men det är klart att det måste vara jobbigt för handlarna, säger Lena Larsson.

Den största vinnaren i julhandeln blev sport- och fritidshandeln, som ökade med 5,3 procent. Lena Larsson tror att den psykologiska pressen har spelat in i minskningen av försäljning inom branscher som har dyrare varor.

– Vi underskattade den psykologiska effekten, alltså den oro som konsumenterna kände under hösten på grund av varsel och osäkerhet med jobben. I verkligheten är det ju så att har man behållit sitt jobb så har man mer pengar kvar i plånboken på grund av skattelättnader och räntesänkning. Så egentligen finns det pengar att spendera, men tack vare att det är så mycekt varsel så vågar man inte, säger Lena Larsson.