Enligt Com Hem är det vedertaget att operatörer tar ut en kortavgift som bland annat ska täcka företagets kostnader för säkerhet.

– Det är aldrig roligt att behöva införa avgifter, men vi måste få täckning för våra kostnader, säger Com Hems pressansvarige Maria Stråhle.

Maria Stråhle hävdar att bolaget är sist ut med att ta ut kortavgifter.

– Vi har under flera år inte haft några kortavgifter och har även försökt på andra operatörer att haka på trenden, men vi har väntat in i det längsta, säger Maria Stråhle.

Från och med den första april ska bolaget ta ut en kortavgift på 360 kronor extra per år från sina digital-tv-kunder som har tv-paketet Medium eller Large. Kunder som har tv-paketet Small berörs inte av förändringen.

– Det är en hård konkurrens på marknaden och det handlar om att ha attraktiva erbjudanden,säger Maria Stråhle.

I dag har Com Hem 180 000 kunder inom den här kategorin och om alla stannar kvar räknar bolaget med en årlig intäktsökning på cirka 65 miljoner kronor.

– Vi har så höga kostnader som vi måste få täckning för. Av den anledningen har vi valt att införa en kortavgift i stället för att höja månadsavgiften, säger Maria Stråhle.

Kunderna som har ett bundet kontrakt berörs inte av den här avgiften, förtydligar Maria Stråhle.

Har ni planer på att ta ut någon avgift från bredbandkunderna?

– För våra befintliga kunder har vi ingen avgift, men från och med första januari tar vi ut en startavgift på 95 kronor.