Det har varit en knäckfråga i flera år. Twitter värderas till 250 miljoner dollar. Men de saknar affärsmodell. Häromveckan framkom att tjänsten funderade på att ta betalt för företagsbloggar, men intäktskontot gapar fortfarande tomt.

För svenska Bloggy, med 5 000 medlemmar (1 000 mer än förra veckan) är läget likadant. Att ta betalt av företag är förstås en möjlighet, men hur avgör man vad som är ett företag?

– Det är svårt att dra en begränsning mellan privatperson och företag. Det vi diskuterat är att ha en företagstjänst som innehåller verifiering av användaren. Då kan medlemmarna vara säkra på vem de skriver till, säger Jonas Lejon, som startat Bloggy.

I dagsläget rinner några tusenlappar i månaden in från Googleannonser, men det är långtifrån tillräckligt. Inom ett par månader kommer tjänsten att träda in i en andra fas. En grupp medlemmar kommer att få möjlighet att bli så kallade rekommenderade användare. Fas tre är att börja ta betalt. Hur är inte bestämt.

Omvärldsbevakarna Cision la under torsdagen ut sina kunders rss-flöden på ett Bloggykonto. Det är bara början, säger Yann Blandy, regionchef för Norden.

– Det är ett första steg. Nu skickar vi ut alla pressmeddelanden. Men framöver vill vi att kunderna etablerar egna kanaler på mikrobloggar.

Redan nu har bolaget anställda som jobbar specifikt mot Twitter, Jaiku och Bloggy. Blandy tycker att tjänsterna är utmärkta verktyg för att nå ut till kunderna.

– Jag tror att mikrobloggarna har en väldigt stark framtid. Det är snabbt, och det är där den första informationen kommer. I slutändan gör vi det här för att hjälpa kunder att synas.

Är ni beredda att betala för de här tjänsterna?
– Tycker våra kunder att det är värt att betala, då ska vi göra det.

Tycker du att mikrobloggarna har är en fungerande affärsmodell?
– Självklart. Det är en fantastisk affärsmodell. Det som blir viktigare i bruset är att hjälpa kunderna att bli synliga på sina egna villkor. Det hjälper inte att skicka ut ett pressmeddelande, man måste hitta nya sätt att engagera sina målgrupper.

Den affärsmodell Twitter kommer att välja kommer sannolikt att få genomslag även på Bloggy.

– Det är klart att om Twitter börjar ta betalt, kanske jag gör det, säger Jonas Lejon. Jag följer utvecklingen tätt.

Bland företagen som i dag använder Bloggy för sin kommunikation märks Tre, Newsdesk, Spotify och Expressen.

– Det bästa är att se mikrobloggarna som en förlängd kundtjänst. På Bloggy kan man lyssna på vad som sägs om en, och man kan svara på frågor. Sedan kan man blanda upp det med nyheter från företaget till dem som är intresserade, säger Jonas Lejon.

Han får återkommande förfrågningar om samarbeten och uppköp.

– Min tanke är att inte sälja Bloggy, utan köra det själv.