Det var sommartorka i mediesverige när SVT gjorde en upptäckt. Den nya videosajten Bubblare.se innehöll upphovsrättsskyddat material. ”Filmen är olaglig och därför ska den avlägsnas”, förklarade en rättighetsansvarig. Nyheten slogs upp stort.

För Bubblare.se var det den bästa pr man kunde få. År 2006 var onlinevideo en het trend. Youtube var förhållandevis nytt och när en svensk videosajt lanserades kom uppmärksamheten per automatik. Grundaren Oskar Kalmaru fick personifiera trenden.

När Eniro för 9,2 miljoner kronor fick 48,1 procenten av ägandet i Bubblare.se och bolaget Netclips uppfattades det som ett skäligt pris. Efteråt blev det tystare. En utomstående fick lätt intrycket att sajten somnade in.

– Det stämmer helt enkelt inte. Tvärtom hände det oerhört mycket mer inom och utanför bolaget efteråt, exempelvis integrering med Eniro, nya produkter som Bubblare Live, som var Sveriges första livevideo, nya tjänstepaket som Bokvideo.se, Videokatalogen.se. Den där hypen som var då var ganska sensationell. Den finns inte kvar idag, inte heller kring Youtube, säger Oskar Kalmaru.

Två år senare rankas köpet ofta som ett exempel på en misslyckad it-investering. Besökarstatistiken på sajten har rasat. En vanlig dag läggs sju-åtta nya klipp upp.

Oskar Kalmaru slutade i oktober förra året som vd, men sitter kvar i styrelsen. Han läser nu färdigt sin utbildning på Handelshögskolan och blir klar under våren.

– Om man räknar antalet klipp nu mot två år sedan så kan jag förstå att man tycker att Bubblare.se som sajt har utvecklats dåligt. Men det är inte samma sak som att inte Netclips som bolag utvecklas på det sätt vi velat. Det har gått som vi hoppats. Vi har varit adaptiva för utvecklingen.

Med det avser han att Netclips specialiserat sig på videolösningar till företag. Bubblare.se har istället funkar som en ett skyltfönster, men är i dag inget man satsar hårt på. Företaget är fortfarande lönsamt, påpekar Oskar Kalmaru.

– Vi går med vinst och har en bra finansiell situation. Vi har varit en bra investering på alla sätt. Eniro köpte ett redan då lönsamt bolag.

Eniro hade en option att inom 18 månader efter köpet av Netclips förvärva hela bolaget. Den har inte utnyttjats.

– Varför får du fråga dem om. Man kan säga att deras situation ser annorlunda nu än för två år sedan. Konjunkturen är annorlunda, deras position är annorlunda. De har ett ägande som de är nöjda med.

23 år gammal blev Oskar Kalmaru internetmiljonär. I affärstidningen Attention och i Expressen listades han som en representant i den nya mediemakteliten. Han kallades för ”pressgeni” på bloggar, och fick diskutera public service i antologier. Ändå saknar han inte uppmärksamheten. Den här intervjun kom till på initiativ av it24, betonar han.

Så varför lämnade han en vd-tjänst för att läsa klart sin utbildning?

– Jag var aktiv fram till sommaren, sedan började vi titta på en succession. Jag insåg att jag var tvungen att börja på Handels igen för att hinna läsa klart. Det kändes som ett bra tillfälle. Det behövdes någon som var duktig, drivande och engagerad.

Är inte du duktig, drivande och engagerad?
– Jo, det hoppas jag. Men någon gång måste man gå vidare.

Eniro har varit en bra ägare, tycker han.

– De är ju inte kända för att vara entreprenörsdrivna. Men de har varit väldigt måna om att vi ska behålla den andan. Så som utvecklingen gick fanns ett tillfälle för mig att avsluta mina studier.

Han medger att han gärna vill tillbaka till ”verkligheten”, särskilt som studierna bedrivs i dubbel hastighet. Att bli entreprenör igen är dock inget måste.

– Jag tycker att rollen är rolig, men jag kan jobba i ett etablerat bolag också. För mig är det inte ”en gång entreprenör alltid entreprenör”.

Investeringar i andra startupbolag kan bli aktuella.

– Jag tycker att det är kul med entreprenörsengagemanget. Det vore kul att gå in i den funktionen. Jag tittar ibland på bolag, men det finns inget konkret just nu.

Fakta

Namn: Oskar Kalmaru
Ålder: 25 år
Familj: Flickvän
Bor: Stockholm
Intressen: Olika
Framtidsmål: Glädje
Förebild inom it-branschen: Cecilia Geijer