Det är här det händer. Längst in i konferensrummet hänger en whiteboardtavla. Den är kraftigt missfärgad av röda och gröna filtpennor. Varje dag kommer ett gäng bolag hit i jakt på investeringar.

– Det är konstanta whiteboarddiskussioner, säger Staffan Helgesson, vd på riskkapitalbolaget Creandum.

Över 500 företag har besökt den elfte våningen på Jakobsbergsgatan 18. Gemensamt för dem är att de söker en skjuts framåt. För genom Creandum följer ofta framgång, det har inte minst Spotify, Videoplaza och Jens Nylanders hörlurssatsning Jays visat.

Av de 750 miljoner kronor som samlats ihop är det mesta är kvar. De närmaste månaderna hoppas man kunna knyta upp tre avtal till. Sedan väntar ytterligare fem.

– Vi har inte tänkt dra ner på takten. Det är nu man ska investera, när det är jobbigt. Vi uppmanar alla med spännande startups, nästan oavsett fas, att kontakta oss, säger Staffan Helgesson.

Det är inte ofta ett riskkapitalbolag vållar uppmärksamhet. Men just Creandum har gjort det på flera sätt. Dels genom sina vassa investeringar, dels genom sitt agerande. Som att på en blogg rättframt kommentera de egna bolagens utveckling.

Och så handlar det förstås om Spotify.

– Visst är det häftigt? Att en sådan tjänst och ett så duktigt gäng kommer från Sverige, konstaterar Staffan Helgesson.

Nio av tio företag som besökt lokalerna på Jakobsbergsgatan har har själva kontaktat riskkapitalbolaget. För övriga har gången varit motsatt. I hälften av investeringarna har Creandum ringt det första samtalet.

– Vi kontaktade Spotify. Jag tror att vi gjorde det våren 2007. Vi hade en dialog i över ett år innan det blev affär sommaren 2008. Det intressanta är egentligen inte så mycket hur det gick till utan att det hände.

Tanken med riskkapitalbolagets fond är att investeringarna ska genomföras under de första fyra åren. Efter tio år ska bolagen vara sålda. Det gäller även den hypade musiktjänsten.

– Alla bolag ska säljas. Men det blir inte många exits de närmaste åren. Det vi har som inställning är att man ska investera löpande over cyklerna. Sedan måste man passa på att sälja när exitfönstret är öppet. Det är tyvärr nästan viktigare att tänka på än hur redo bolagen är. Då måste man passa på. För fönstret är antingen vidöppet eller helt stängt.

Microsoft planerar för en gratis musiktjänst, och säger att streaming är intressant? Är ni oroliga?
– Innovation kommer inte så ofta från de stora etablerade bolagen. I de flesta fall är vi lika rädda för andra startups som de stora it-jättarna.

Staffan Helgesson reser sig från stolen, går fram till whiteboardtavlan och klottrar med rödpennan. Överlag är han mer intresserad av att media skriver om deras bolag än om själva riskkapitalbolaget.

På tavlan målar han upp affärsmodellen för Bo Mattssons marknadsundersökningsföretag Cint. Många har halkat in på Cint.se, men det här handlar om nästa led, förklarar han och ritar några pilar.

– Cint.se är i sig en rätt kass business. Den tjänar in en miljon om året och det ökar inte. Vad som är intressant är Cint.com, som är världens första, största och enda marknadsplats för säljare och köpare av marknadsundersökningar. Den här verksamheten växer med nästan 100 procent om året.

Han återgår till stolen, och sätter sig. Att Cint satsar internationellt är en nyckel, menar han. Bolag med lokala visioner bör vända sig någon annanstans.

– Om man till exempel kommer med Bubblare.se är det inte intressant för oss.

Creandum har gjort en analys över ett par hundra nordiska teknologiförsäljningar under de senaste decenniet. Man fann uppgifter som stärkt uppfattningen om hur man bör satsa. En sådan sak är att var fjärde europeisk försäljning över miljarden sker i Norden. En annan sak är att internetbolag har kortare tid till försäljning än mjukvarubolag.

– En tredje slutsats är att nästan den enda affärsmodellen som skapar tillräckligt värde på en lokal marknad är operatörsverksamhet, säger Staffan Helgesson.

Så hur ska man bära sig åt för att vara den som får med sig en investering efter ett möte i konferensrummet? Förutom att ha en produkt som kunderna skriker efter är en bra början att vara karismatisk.

Vad gjorde Sorosh Tavakoli på Videoplaza rätt?
– Det handlar mer om den han är. Är det något man lär sig i det här jobbet är det att rätt individer attraherar andra individer. Vi vill investera i ”magneter”, som i sig är så spännande att andra vill jobba med dem.

Och vad erbjuder ni i gengäld?
– Säg att Niklas Zennström skulle starta ett bolag igen. Vem är det som har makten? Han eller riskkapitalbolaget? Det är han, givetvis. De bästa entreprenörerna sitter med makten. Primärt erbjuder vi kapital. Men det kan ganska många erbjuda. Det handlar om att erbjuda saker på toppen av det. Alla hos oss har drivit egna bolag eller har suttit i ledningen för startups. Vi kan hjälpa till.

Fakta

Creandum är ett svenskt riskkapitalbolag som fokuserar på it-investeringar. Det startades 2003 med en kassa på 300 miljoner. Tio olika bolag vann investeringar den gången.

Grundare och partners är Staffan Helgesson, Stefan Lindeberg, Martin Haugue och Fredrik Cassel.

En andra fond drog igång 2007. 750 miljoner kronor samlades ihop.

Hittills har Creandum investerat i 17 bolag inom områdena material, komponenter, system, mjukvara och tjänster.

Investeringar har gjorts i Norstel, Imsys, IPtronics, Jays, Pintavision, SiCon, Edgeware, Nanoxis, Proxilliant, Saligus, Aito, Mitrionics, TrustWeaver, Xtract, Cint, Spotify och Videoplaza.