”Jag kommer aldrig att handla hos er igen”. ”Hur ska ni vinna tillbaka mitt förtroende till er? De förra ägarna blåste mig…”

– Det är en hel del mejl, konstaterar Datorbutiken.coms nya vd Niklas Sandgren när han går igenom sin inkorg för senaste tiden.

Niklas Sandgren, tidigare produktionschef på Datorbutiken.com, valde att ta över verksamheten efter konkursen i höstas. Nu har han varit igång med nya webbutiken i drygt två månader, sedan mitten av januari.

– Det är en uppförsbacke, man får jobba sig igenom att ta tillbaka förtroendet. Jag försöker hålla låg profil och rensa gamla problem och hjälpa de kunder som blivit lidande innan jag slår på stora trumman. Jag vill inte att det ska sticka i ögonen på folk. Jag personligen har bara att vinna på att försöka lösa så mycket jag kan, säger han.

Niklas Sandgren säger att han gör så gott han kan för att hjälpa de kunder som hör av sig.

– Det är ett hundratal kunder som har haft svårt att få in sina garantier. Den ska skickas till leverantören som Shoppingsajterna köpte av och det har ju kunden inte någon aning om. Där har jag möjlighet att hjälpa dem.

En del kunder tycker att Niklas Sandgren ska stå för deras varor eller betala tillbaka det kunderna har förlorat. Men så långt vill han inte gå.

– Rent juridiskt har jag inget ansvar att göra det. Frågan är vem man ska ersätta i så fall. Ska man ersätta dem som blivit blåsta på sina förskottsbetalda pengar? Ska man ersätta dem som blivit blåsta på sina kortbetalningar? Att ersätta alla funkar inte, jag har inte de pengarna. Jag har ju spenderat mycket av mina pengar på att köpa upp varumärke och kundregister.

Men när han vänder sig till leverantörerna för att få hjälp med kundernas garantier är det inte alltid så lätt där heller.

– Det är inte alla leverantörer som vill ha med mig att göra. Vissa är lite trångsynta och tycker att Datorbutiken gick i konkurs och då gick garantierna i konkurs, säger han.

Niklas Sandgren är trots allt övertygad om att han kommer att kunna jobba sig igenom det här året och återfå förtroendet för varumärket.

– Domänen Datorbutiken.com har ju funnits på internet sedan urminnes tider. Jag tycker att det är ett starkt varumärke som givetvis blivit lite nersvärtat men jag är övertygad om att jag kan få det till något bra. I år ska vi vinna tillbaka kunderna och tvätta bort svärtan, säger han.

Och det är trots allt inte bara arga kunder som hör av sig. Många är också glada över att Datorbutiken är på banan igen. Niklas Sandgren klickar upp ett nytt mejl:

”Roligt att ni har startat igen, jag har saknat er faktiskt”, står det.

– Jag har fått lika många sådana mejl som jag har fått negativa. Sedan är det många kunder som inte vet vad som har hänt också, säger Niklas Sandgren.

Strategin för att lyckas med nya Datorbutiken blir att gå tillbaka till det som var Datorbutikens styrka, enligt Niklas Sandgren.

– Vi ska ha fokus på datorkomponenter. Vi ska erbjuda kunderna rätt pris och ligga i framkant med att ha nya och heta produkter för dem som gillar komponenter. Det är ju ofta då gamers och datorintresserade kunder.