– Spel har ansetts ganska fult. Och spel på nätet har tidigare varit kontroversiellt.

Det säger Mikael Pawlo, en av grundarna till, och vd på nätkasinot Mr Green. När de startade tjänsten förra sommaren gjordes det med intentionen att skapa förtroende hos kunderna genom att vara öppna med vilka de är.

Han säger att andra företag i spelbranschen är väldigt slutna, och det är svårt att veta vem som står bakom dem.

– Vi tycker att vi har nått en punkt där spelbranschen är etablerad. Det finns inga skäl att inte berätta vem man är och hur man agerar.

Företaget har i dag tolv anställda. De uppmanas att blogga på den egna bloggen, twittra och vara aktiva på sociala nätverk.

– Alla uppmanas att aktivt delta i bloggen. Och alla landschefer måste blogga. Driver man Sverigekontoret till exempel så ska man blogga, förklarar Mikael Pawlo.

De anställda uppmanas också att vara aktiva i resten av bloggosfären. Då gäller att de ska vara tydliga med vilket företag de arbetar för.

I bloggen och twittrandet berättar de bland annat om hur de går tillväga med marknadsföring och kampanjer, och vad utfallet blir.

– Det handlar mycket om hur vi tänker med vår produkt och tjänst. Vi försöker också ge speltips och tips på hur man förbättrar sitt spelande. Vi har ju inget att förlora på att kundernas pengar räcker längre, säger Mikael Pawlo.

De har också valt att använda bloggen för att ta upp kontroversiella frågor. Mikael Pawlo berättar att de använt bloggen för att diskutera frågor om moralen i att driva spelbolag och spelmissbruk.

Enligt Mikael Pawlo finns det flera vinster med att vara öppna. En är att de hamnar bättre till på Google. Men det viktigaste är ett de på så sätt försöker visa sig lite mänskligare, och inge förtroende.

– Vi har aktivt valt en ganska manlig profil på vårt bolag, men resultatet av det här är att vi har störst andel kvinnor av alla spelbolag, undantaget bingotjänster. Tittar man på kasinodelen, så har vi 40-45 procent kvinnor. Det tror jag beror på att vi har en öppnare och mer mänsklig attityd som kanske tilltalar alla egentligen, säger han.

Mikael Pawlo har tidigare jobbat med nätverksfrågor som pr-konsult. När han var med och startade Mr Green hade han från början med sig tanken om öppenhet. Ändå började han med ett magplask, som han själv beskriver det.

– Vi började med att blogga anonymt, med Mr Green som avsändare. Men det blev ett jäkla liv i den smalare bloggosfären, som håller på med sociala medier. Det var ett stort misstag.

Mr Green är idag etablerad i Sverige och Norge. Nästa steg blir att lansera i två europeiska länder, vilka vill Mikael Pawlo inte avslöja. Enligt Mikael Pawlo har de redan nått lönsamhet, men det beror lite på hur snabbt de väljer att expandera.

– Vi är väldigt otåliga personer, men har alla varit med under dotcomtiden. Nu vill vi göra en kontrollerad expansion med koll på kostnaderna. Vi siktar på att ha det klart under sommaren.