Upplägget är enkelt. En entreprenör presenterar sin idé. Fem riskkapitalister bedömer om de vill investera.

– Pontus Gårdinger ringde mig och frågade om jag ville vara med i en svensk variant av Dragons den. Jag svarade: Jag vet inte vem du är, men Dragons den är mitt favoritprogram. Så det är klart att jag vill vara med.

Varför är det så bra?
– Dels är det verkliga pengar från den som investerar. Samtidigt som det kommer en entreprenör som utvecklat sin idé, lagt möda och pengar på den i kanske ett-två år. Det blir en verklig marknad på något sätt. Det är kapitalismen när den är som mest konstruktiv.

Mats Gabrielsson är mest känd för att ha startat dataföretaget Datatronic. Tio år efter starten 1978 omsatte företaget 2 miljarder kronor. Mats Gabrielsson sålde sitt innehav och startade investmentföretaget Gabrielsson Invest AB (GIAB).

Företaget har i dag ett riskkapital på över en miljard kronor. Mats Gabrielsson är majoritets- eller helägare i 36 bolag.

Att agera drake i SVT:s "Draknästet" är på så sätt ingen ovan sysselsättning. Men att värdera affärsidéer framför tv-kameror är det.

Kommer du att vara lika elak som de ibland är i den engelska versionen?
– Ja, jag är inte världens snällaste. Jag brukar säga vad jag tänker och tycker. Det är viktigt att man göra det. Programmet har två funktioner, en är att få till investeringar, en är att utbilda.

Hur är programmet utbildande?
– Det lär människor att bli entreprenörer och veta vad som är viktigt. Om man startar ett eget företag, då är det viktigt att ha en plan. Man måste förstå ekonomi och tänkt igenom sin idé. Om någon kommer in och inte tänkt igenom vad de presenterar, då ska personen veta att han inte bra representant för entreprenörer.

Hur många av affärsidéerna har it-anknytning?
– Det var en hyfsad andel. Jag får inte ange exakt hur många, men det var en hel del som var mer eller mindre it.

Hur ska man göra för att sälja in en idé till dig?
– Först och främst ska du ha en bra idé. Sedan ska du ha en profil som visar att jag kan tro på dig. Du ska visa att du har en envishet, och ett visst mått av empati. Dels ha empati för människor runtomkring och dels för att förstå att det är svårt att vara entreprenör. Det är den ena biten. Sedan måste du ha en bra plan och tänkt igenom det hela. Det kan vara en tidsplan eller en budget. Man kan inte bara säga att man uppfunnit ett doftljus. Man måste tala om vad det ska användas till och vilka prognoser man har.

Är det några som lyckas med det här under seriens nio program?

– En del lyckas väldigt bra. En del är riktigt bra entreprenörer och riktigt bra företagare. En del är sämre. Sedan ska man ha klart för sig att man inte nödvändigtvis är en bra entreprenör för att man är en innovatör. Många uppfinnare försöker att exploatera sin uppfinning fastän de inte har kompetens. Därför blir det inget av det.

Vad säger du till dem?
– Det har varit sådana exempel. Då avstod jag helt enkelt från att investera. I några fall talade jag om för dem att de saknade en plan. Men man ska ha klart för sig att det här inte är något Idol-program. Man ska inte nedvärdera de här människorna. Det gör vi inte heller. Däremot kan vi i vissa fall vara väldigt raka.

Hur påverkas entreprenörer av lågkonjunkturen?
– Jag tror att marknaden på ett sätt är bättre. I högkonjunkturen finns det många sätt för de här intelligenta människorna att tjäna pengar på, då ägnar de sig inte åt sin entreprenöriella läggning. Vi svenskar är kulturellt sett väldigt framgångsrika på det här området. Alltifrån Dalén till Persson.

Vad kan vi förvänta oss i kväll?
– En bra underhållning. Men samtidigt ett utbildningsprogram. Ett program som uppmanar till eftertanke. Jag hoppas att många ungdomar kommer att titta på det. Vi behöver föra vår entreprenörskultur vidare i Sverige.

Programmet sänds på SVT1 klockan 21:00 i kväll, torsdag.