Den svenska mobilmarknaden domineras av Sony Ericsson följt av Nokia. Trots stora satsningar har bolag som LG, Samsung, Motorola med flera aldrig lyckats rucka de skandinaviska aktörerna.

Med en produktportfölj fylld med Windows-mobiler och framförallt Google-mobiler ser Taiwaneiska HTC sin chans.

Bolaget samlade för två veckor sedan svenska återförsäljare för att presentera produktplanerna och öka intresset för produkterna.
Även operatörerna bearbetas intensivt.

– Vi är nummer tre i Norge, nummer fyra i Danmark. I Sverige är vi mest kända för att ha affärstelefoner. Nu siktar vi på att få en starkare position här. Vi har en väldigt bra produktplan, säger Peter Frölund, Nordenchef på HTC.

Just intresset för Google-mobilerna Magic och Dream är stort bland operatörerna, enligt uppgifter till it24.

Telias framgångar med Apples Iphone som släpptes förra sommaren höjer förhoppningarna om en framgång även med en Google-mobil.

– Det klart att det är jätteintressant för oss om vi även kan få sälja Google-mobiler. Google är ett attraktivt varumärke och av det jag sett är telefonerna på väg att bli riktigt bra, säger en högt uppsatt chef på en av de svenska operatörerna. Personen vill vara anonym på grund av förhandlingarna som förs kring Google-mobilerna.

Även Peter Frölund är förtegen om lanseringsplanerna i Sverige. Han vill inte svara på frågor kring lanseringsdatum, priser eller om det blir som i Storbritannien där en operatör (Vodafone) blir exklusiv återförsäljare.

– Allt jag kan säga är att det kommer att finnas Google-mobiler i Sverige i år, säger Frölund och fortsätter:

– Android (Googles plattform) ger oss många möjligheter. Vi bygger just nu upp varumärket i Sverige och planen vi har för Android kommer att hjälpa oss att bygga ett ännu starkare varumärke här. Det är upp till oss att ta vara på fördelarna.

Fram till i dag har HTC fört en relativt anonym tillvaro på den svenska marknaden.

– Vi har inte haft tillräckligt med synlighet hos återförsäljarna. Det ska vi förändra under de kommande sex månaderna. Vi ska finnas med och synas mer än i dag när konsumenterna ska välja en ny mobil, säger Frölund.

Han betonar att HTC även satsar stort på Windowsbaserade mobiler.

– Microsoft kommer också att bli en intressant aktör. Inte minst på konsumentmarknaden där vi har flera spännande produkter på gång.

På den globala marknaden för så kallade smarta mobiler hade HTC i fjol en marknadsandel på 4,5 procent. Det resulterade i en fjärde plats bakom Nokia, Reseach In Motion och Apple, enligt Gartner.