De senaste 12 åren har Joachim Burvall dragit igång 14 bolag. Det senaste projektet är Bizter, ett community för prylar, kopplat till inloggningen på Facebook.

– Min vision har varit att skapa ett Facebook för produkter. Man kan se andra personer som har sålt dem och man kan skapa grupper kring ett varumärke. Man kan se vilka andra som gillar kanske ett speciellt klädmärke och på så sätt utbyta erfarenheter, förklarar Joachim Burvall sin idé.

Inspirationen kom från låtlistorna på Napster, där användarna kunde lista en annan användares hela låtbibliotek för att se vad den lyssnade på.

– Jag kunder sitta i timmar och bara lyssna på musik och se vad andra hade för preferenser. Det handlar om att hitta olika förebilder eller personer som har samma smak som man själv.

Bland hans övriga bolag finns Ants it-support, som han startade när fyra studenter från teknisk fysik bad om hjälp med att starta ett företag inom båtbyggande. Joachim Burvall fick in dem på ett annat spår.

– Varför inte utnyttja ert nätverk inom studentlivet, sade jag till dem. Skicka ut studenter som kan hjälpa till att ta backuper eller fixa datorerna till en billig penning, säger Joachim Burvall.

Idén till ett uthyrningsföretag med it-akademiker var född.

När han köpte sommarhus 1996, så tyckte han att mäklaren tog lite väl mycket pengar. Joachim Burvall funderade på om det inte skulle gå att få in ny teknik i en gammal bransch. Han drog igång House4sale, som går ut på att automatisera säljprocessen så mycket som möjligt och minimera mäklarens uppgifter. 1998 såldes den till Adirekta. Joachim Burvall konstaterar att de ”tjänade ganska bra på affären”.

Mest pengar har han tjänat på e-handelsbolagetbolaget Absalon. Det köptes upp att ett engelskt bolag för 370 miljoner kronor.

När han på det här sättet drar igång bolag efter bolag jobbar han efter en modell som han kallar business prototyping. Den går ut på att göra en prototyp av ett företag, istället för att göra en prototyp av produkten eller tjänsten.

– Vi funderar på var affärsmodellen finns och efter det tar vi fram en prototyp, på ren konceptnivå. Märker man att det finns potential och en affärsmöjlighet sätter man ihop ett litet bolag, säger han.

För att snabbt kunna sätta ihop ett bolag behövs startkapital. Här kommer det in som Joachim Burvall kallar för grötkapital.

– Man investerar i tid, kunskap och lite pengar för att snabbt ta fram en prototyp av mjukvaran. Det här med att sälja in visioner och idéer, den tiden är förbi. En investerare vill kunna utvärdera en applikation och affärsidé lite mer konkret, säger Joachim Burvall.

Han säger att i USA består riskkapitalbolagen till 30 procent av finansmän och -kvinnor. Resterande del är entreprenörer. I Sverige råder det motsatta förhållandet. Men det räcker inte att överösa ett bolag med pengar, konstaterar han.

– När jag går in och investerar i bolag brukar jag alltid få med mig människor som är lite klokare än vad jag är. Någon tipsade om att ta inte in för mycket kapital från början. Man måste köra management by småländska, och fokusera på att snabbt få in intäkter och hålla igen på kostnader, säger han.

Personerna som går in med tid och pengar består ofta av människor inom Joachim Burvalls eget nätverk.

– De som är med ska vara med och ta fram prototypen, men även gå ut mot kunder och leverantörer som man har i sitt nätverk.

När bolaget är flygfärdigt, då har Joachim Burvall gjort sitt, och drar sig oftast tillbaka från bolaget.
– Det sker en övergång, från att jag varit operativ, till att jag sitter i styrelsen, till att jag släpper det helt och hållet. Det är vanligaste är att jag säljer min del.

Fakta

  • Securenet
  • Absalon
  • House4Sale
  • Tindra Technologies
  • Nordic Sci Cap
  • Mercor
  • ANT:s IT-Support
  • Sprinkla
  • Burvall Forestry Consulting
  • TIPS Innovation
  • Nordic Star Timber
  • MdeM
  • Minimotions
  • Shair