Systembolaget ska bygga upp en ny webbplats, med en ny beställningstjänst.

– Initialt under hösten så kommer vi att ha en beställningstjänst som man kommer att kunna länka till från vår nuvarande hemsida. Förhoppningen är att under skiftet mellan kvartal ett och två att vi ska komma igång med en lite mer integrerade och utvecklad beställningstjänst, säger Peter Lundvall, processledare för e-beställning på Systembolaget.

I nuläget kan kunden ringa eller besöka en butik för att beställa varor. Med den nya beställningstjänsten kommer att göra det enklare att beställa varor från nätet.

– Kunden beställer varorna på beställningstjänsten och sen får de hämtas ut från en av kunden vald butik. Vi kommer inte att ta betalt för varorna på nätet, utan man får ju betala i butiken och där gör vi också ålderskontroller, säger Peter Lundvall.

Enligt Peter Lundvall är det it-konsulten Connecta som står för den tekniska lösningen.

Olle Åkesson på Connecta bekräftar att de jobbar med Systembolaget, men vill inte ge några detaljer.
– Jag kan inte säga så mycket just nu. Jag hoppas att vi kan kommentera det är lite mer inom kort, säger han.