Mikrobloggen Twitter kämpar för att hitta en lönsam affärsmodell, men webb-baserade tjänster har bidragit till att Dell har ökat omsättningen med tre miljoner dollar. Detta skriver nyhetsbyrån Reuters.

Under förra veckan uppgav Dell, som har annonserat på mikrobloggen i cirka två år, att de har sålt för mer än tre miljoner dollar till kunder som kommer via länkar från Twitter.

– Vi kommer fortlöpande följa det här för att säkerställa att försäljningen bibehålls. Det är en uppåtgående trend, säger Lionel Menchacha, bloggansvarig på Dell till Reuters.

Tre miljoner i försäljning över två år är en obetydlig summa för Dell, som under årets första kvartal presenterade en omsättning på 12,3 miljarder dollar.

Men tillverkaren är ett exempel på hur företag kan dra nytta av länkar på Twitter. Tidigare har it24 skrivit om att i dagsläget tar inte Twitter betalt för den här typen av tjänster, men utesluter inte att göra det i framtiden.

Under april hade Twitter cirka 17 miljoner besökare från USA och 24 miljoner från resterande delar av världen, enligt Nielsen.