Samarbetet mellan Microsoft och Yahoo ska gå ut på att Yahoo börjar använda Microsofts sökmotor Bing, och att Yahoo säljer sökannonser för båda företagen.

Avtalet tog nästan ett och ett halvt år att få fram, och började med att Microsoft lade ett bud på att köpa Yahoo i februari 2008. Nu när det väl är på plats hoppas företagen att kunna ta upp striden med Google, som har total dominans på sökannonsering.

Enligt de två företagen så ska deras samlade styrkor och tillgångar bidra till snabbare och större innovation.

Meddelandet om samarbetet kommer bara två månader efter att Microsoft lanserat sin nya sökmotor Bing, som direkt satte igång och tog marknadsandelar från Yahoos sökmotor. Yahoo har dock ett större nätverk av annonsörer än Microsoft, och Redmond-företaget kommer tjäna på att ha tillgång till det i framtiden.

Avtalet sträcker sig över 10 år, och under den tiden kommer Microsoft att ha exklusiv tillgång till Yahoos sökteknik och dessutom ha möjlighet att integrera den i Bing.

IDG News