I år skulle bli svenska Grins stora internationella genombrott med de tre spelen Bionic commando rearmed samt filmspelen till Wanted och Terminator. Men inget av spelen fick några lysande recensioner och verkar dessutom ha floppat försäljningsmässigt.

Snittbetygen för Wanted och Terminator blev bara en fyra på en tiogradig skala. Bionic commando fick fina recensioner i USA, men sålde bara 27000 exemplar första veckan. Capcom, som gett Grin uppdraget att göra spelet, har sagt att man totalt skeppat 650000 spel, vilket är betydligt mindre än prognosen på 1,5 miljoner.
Enligt flera källor till It24 var det den bristande kvaliteten på dessa spel som fick japanska Capcom och möjligen även ett annat japanskt förlag att dra tillbaka minst två titlar som var under utveckling hos Grin. Vilket alltså ledde till omedelbara varsel för en stor del av personalstyrkan i somras.

Då lade Grin ner sina kontor i Göteborg och Barcelona, samt varslade även personal i Stockholm. Enligt uppgifter till It24 fick även ett planerat testcenter i Jakarta med ett tiotal civilingenjörer läggas ner eftersom man inte fick föra in så kallade debug-spelkonsoler i landet.

Enligt både källor till It24 och sajten Gamasutra kan nu hela bolaget vara konkursmässigt. Personalen på Stockholmskontoret, som finns i en av skraporna på Hötorget, har ombetts stanna hemma från jobbet.

It24 har sökt Grin för en kommentar utan att lyckas. Företaget har inte heller kommenterat sommarens varsel. Pressansvariga Gunnar Johansson har sagt till tidningen Edge att ingen ska finnas på kontoret vare sig under semestern eller första halvan av augusti, vilket stärker intrycket av kris.

På Grins hemsida finns ingen information alls, men enligt Dataspelsbranschen ska bolaget gå ut med någon form av meddelande imorgon.
- Vi har inga indikationer på vad meddelandet från Grin kommer att innehålla, men om de skulle gå i konkurs är det inte förstå gången ett framgångsrikt svensk bolag gör det. Både UDS och Amuzed gick i konkurs trots att de hade spel på topplistorna, säger Martin Lindell, informatör på Dataspelsbranschen.

- Det visar i så fall bara att branschen är full av risker, särskilt just nu i lågkonjunkturen när många förlag inte törs satsa så mycket. Blir man av med några produktioner kan det vara svårt att få nya, samtidigt som man har stora kostnader för personalen. Grin har ju expanderat mycket snabbt.

Vad skulle en eventuell konkurs betyda för svensk spelindustri?
- Det har jag inte hunnit fundera på, vi får avvakta tills vi vet mer om situationen. Och även om Grin har kris finns det ju många andra svenska utvecklare som det går bra för.
Grin grundades 1997 av bröderna Bo och Ulf Andersson. Genombrottet kom 2006 med spelet Ghost recon: Advanced warfighter.