På Digital illusions tyckte man att man hade rätt höga förväntningar på sitt nya onlinespel Battlefield 1943. När spelet släpptes på Xbox live den 8 juli hade man anpassat serverparken för en stor anstormning.

Trodde man. Redan första helgen såldes så många spel och så många spelare trängdes online att servrarna kraschade.

- Trycket var helt galet. Det tog några dagar att fixa för det är inte helt lätt att få servrarna att fungera just mot Xbox live, men sedan dess har det rullat problemfritt, säger vd Patrick Söderlund.

Exakt hur många spel som sålts ska Dice offentliggöra nästa vecka på spelmässan Gamescom i Köln, men redan första veckan såldes 600000 spel.

- Försäljningen har varit fortsatt bra sedan dess också, det är jättekul.

Battlefield 1943 säljs enbart via Xbox live och Playstation network. En pc-version ska komma i september. Priset ligger på ungefär 140 kronor.

Det som är riktigt unikt med spelet är produktionsmetoden, en metod som fått Patrick att hålla föredrag på EA med rubriken "Hur man gör ett spel gratis".

- Gratis var det så klart inte, men vi har hittat en metod där vi använder våra resurser på ett smartare sätt. I skarven mellan olika projekt finns det alltid folk som får tid över. I normala fall får de jobba med saker till ett nytt projekt, men det är saker som sällan används i slutproduktionen. Så är det för alla utvecklare.

- Vi valde istället att ge ett gäng utvecklare fria händer att hitta på något i ett projekt som inte skulle vara tidskritiskt. Då föddes idén till Battlefield 1943. Under tiden spelet utvecklats har säkert 50-60 personer jobbat med det, men en del har jobbat ett par dagar och andra några veckor. Visst har det kostat pengar, men de pengarna skulle vi bränt ändå fast på saker som inte resulterat i någon kommersiell produkt.

Tjänar ni mycket pengar på spelet?
- Det handlar kanske inte om så enorma summor, men eftersom i princip allt är ren vinst så är det ju ändå väldigt bra. Genom att distribuera det digitalt kan vi både ligga lågt i pris och ändå ha bra marginaler.

Ni har ju också lanserat Battlefield heroes, ett gratisspel på nätet. Har ni fått en ställning inom EA-koncernen som bolaget som testar nya sätt att jobba?

- Absolut, inom EA är det definitivt så och jag tror att vi ses så även generellt inom branschen. Metoden vi använt för att göra Battlefield 1943 tror jag att de flesta bolag kan använda, men för ett spel som Heroes krävs nog en stark ägare som EA.

Så det går bra för Digital illusions nu, trots lågkonjunkturen?

- Ja, det går väldigt bra. Vi anställer nya medarbetare, jag tror vi behöver nyanställa mellan 30 och 40 under hösten.