- Jag tycker det är förvånande att de fick så pass mycket pengar. Ebay har ju själva inte lyckats hitta någon bra affärsmodell för Skype.

Det säger Katja Ruud, telekomanalytiker på analysföretaget Gartner, efter Ebays försäljning av telekombolaget Skype i tisdags till en grupp investerare – där de fick 1,9 miljarder dollar för 65 procent av bolaget.

Hon delar förvåningen med analytiker världen över.

Wall Street Journals krönikör Michael Corkery konstaterar att affären innebär att Skype i stort värderas till samma summa - 2,6 miljarder dollar - som Ebay la upp för bolaget för fyra år sedan, men att rubriksättarna nog redan hunnit sätta rubriken: ”Ebay gör förlust på Skype-experimentet”, när de först hörde talas om affären.

Financial Times skriver i en kolumn att Meg Whitman, som var vd på Ebay mellan 1998 och 2008, förtjänar beröm för att ha genomfört en av de bättre investeringarna under de senaste fem åren. Medan värderingen på Skype ligger platt så har de globala börsindexen fallit, trots de rallyn som varit på världens börser de senaste månaderna.

Jeffrey Lindsay, analytiker på Sanford C. Bernstein, stämmer dock inte in i applåderna. I en intervju i New York Times säger han.

– Förvärvet var ett allvarligt misstag av Meg Whitman. Det var ett försök att köpa sig tillväxt, något som investerarna såg igenom direkt. Den nya ledningen hittade sätt för Skype att generera intäkter och sålde nu till ett mycket bra pris.

Katja Ruud är inte heller säker på att det verkligen var en bra investering som Ebay gjorde för fyra år sedan.

– De fick ut mycket pengar, men om det var en bra investering beror på hur man ser det. Från början hade de ju tänkt att de skulle kunna lyfta Skype. Sedan måste man också ställa sig frågan vad de hade gjort med de här pengarna om de inte lagt dem på Skype.

Vad tror du annars om Skypes framtid?

– Det finns många konkurrenter i dag. I dag är ju chattfunktioner som msn och Google också konkurrenter. De nådde heller inte upp till förväntningarna på försäljningen vid senaste rapporten och det kan tyda på att tillväxttakten avtar.

Katja Ruud fortsätter:

– Jag tror också att de får problem med att penetrera företagsmarknaden, Skype används men det är smått och sporadiskt, och det har inte blivit ett alternativ för de stora företagen.