Dagens lansering av Spotifys första mobiltjänst kan bli ett viktigt vägskäl för den unga, svenska mobiltjänsten. Den mobila versionen av Spotify väntas bli ett viktigt verktyg för att få in fler betalande användare till tjänsten – och därmed ge bolagets intäkter en välkommen skjuts uppåt.

Mobilklienten släpps först för Iphone- och Androidanvändare. Men lanseringar på ytterligare plattformar är inte långt borta. Det bekräftar bolagets mobilchef Gustav Söderström i en intervju med It24. Versioner för bland annat Symbian, som används av både Nokia och Sony Ericsson, är nu högsta prioritet för bolaget.

– Nästa steg är att nå ut till fler telefoner. Världen är mycket större än Iphone och Android, även om de naturligtvis är jättebra plattformar, säger Gustav Söderström.

Intresset för Spotifys mobilapplikation har varit enormt. Bolaget vägrar berätta vad man har för målsättningar vad gäller både antalet nedladdningar och hur många nya, betalande kunder som tjänsten ska locka till sig.

Klart är ändå att förhoppningarna är högt ställda. En framgångsrik mobilapplikation är nödvändigt om Spotify ska kunna slå igenom på bred front, tror Gustav Söderström.

– Vi hoppas både att många existerande premiumanvändare blir glada av det här. Och naturligtvis även att många som funderat på att bli premiumkunder nu tar steget och verkligen blir det. För att Spotify ska bli riktigt framgångsrikt är det [en mobilklient] helt avgörande. På sikt tror jag inte att vi skulle klara oss utan den här tjänsten, säger han.

En av de funktioner som varit mest efterfrågad, och fått mest uppmärksamhet i den färdiga versionen, är mobilklientens offline-läge. Den gör det möjligt att spara musik i telefonen och spela upp även i områden där mobiltäckning saknas, och är en viktig anledning till varför mobiltjänsten inte finns i en kostnadsfri, reklamfinansierad version:

– En reklamfinansierad tjänst hade alltid behövt vara uppkopplad så att vi kan strömma reklamsnuttar till telefonen. Då hade det aldrig fungerat med ett offlineläge. Vi har en annonsmodell som ger oss stora volymer och som vi är jättestolta över. Men att ta betalt för mobiltjänsten är en nödvändighet om offlineläget ska fungera, säger han.

Vad var den största utmaningen i utvecklingsarbetet?

– Det både är och fortsätter vara att lägga till fler och fler plattformar, särskilt i ett sånt här litet bolag [Spotify har runt 80 anställda i dagsläget]. Att utveckla i mobilvärlden blir snabbt väldigt dyrt eftersom att allt måste göras väldigt många gånger, för olika plattformar.

– Vi har inte samma resurser som Microsoft eller Nokia, att hålla genomgående hög kvalitet på många operativsystem samtidigt är riktigt tufft. Vi har jobbat mycket på en modell där vi delar så mycket kod som möjligt mellan de olika plattformarna.

Var tror du att Spotify befinner sig om ett år?

– Jag hoppas att vi befinner oss på precis samma tillväxtkurva som nu, bara ett år bort. Just nu försöker vi bara se till att fortsätta framåt, vi tycker att vi har bra fart och tillväxt och alla verkar gilla det vi gör. Bara att skala en sån här tjänst kräver otroligt mycket, det gäller att inte förstöra någonting på vägen.