En god höst är i antågande, om man får tro prognoserna från retailkedjornas vd:ar. Men de positiva förhoppningarna till trots är det samtidigt uppenbart att de kärvare tiderna har satt sina spår. Ingen är beredd att ta ut något i förskott.

– Om man ser tillbaka har det nästan bara varit kriser. Det var närmast ett chocktillstånd, men nu är det kanske lite bättre än väntat. Det finns en del positiva tecken, säger Anders Nilsen, vd på El-giganten.

Kommer vändningen nu?
– En vändning är det kanske tidigt att prata om, men vi har sett positiva tendenser. För hemelektronik- och detaljhandeln tror jag vi har väldigt mycket att se fram emot under hösten, i alla fall om man jämför med hur det gick under fjolåret. Där tror jag att vi kan se en hygglig utveckling i alla fall.

Vad finns det för farhågor?

– Att man kanske för snabbt kan tro att krisen är borta nu. Det finns fortfarande stor risk att det blir fler varsel som gör att folk har mindre i plånboken.

Hur ser er agenda ut i höst?
– Vi jobbar vidare med vår strategi och fortsätter att pressa priserna och vi kommer att fortsätta att öppna fler Megastores inom kort tid. Marknaden är fortfarande stor nog att växa på och det är där fokus ligger. Det som är fantastiskt med hemelektronik är att utvecklingen trotsar både finanskris och lågkonjunktur. Hela tiden kommer det nya produkter som skapar nya behov.

Hos konkurrenten Expert är tongångarna liknande. Den nye vd:n Magnus Håkansson ser ljust på hösten och hoppas även mycket på julhandeln.

– Vi upplever att det ser ljusare ut redan. Konsumenternas köptänkande har gått upp en del och det tycker vi att vi märker i butik också, säger Magnus Håkansson, vd på Expert, som anser att ändringen skedde för ett par månader sedan.

– Vi märker det sedan i somras, jag skulle säga att det var någon gång i juli.

Är det några särskilda produktområden som är heta i höst?
– Vi tycker att vi ser en ljusning inom alla produktområden, men som vanligt är nyheter speciellt intressant. Nu under augusti har vi mycket kampanjer kring skolstarten.

Har ni några andra kampanjer för att få igång höstförsäljningen?
– Vi kör kampanjer hela tiden. Just nu har vi kampanjen ”Cross Promotion Nautilus”. Det är ju lätt att bli försoffad med fina tv-apparater så då får man fria träningsveckor om man handlar för över 500 kronor.

De positiva vindarna har fläktat Mediamarkt också, om än måttligt. Sverigechefen Per Wernersson är försiktig i sin bedömning av den närmsta framtiden.

– Vi har redan fått små signaler på att köplusten har börjat komma tillbaka, säger han.

Ser du några farhågor att det kan bli en tung höst för er?
– Ja, det gör jag verkligen. Jag ser en marknad som är långt ifrån stabil.

Gör ni något särskilt för att få fart på försäljningen, har ni några särskilda kampanjer på gång?
– Vi har massor med aktiviteter. Bland annat drar vi igång en kampanj i dag där vi erbjuder 30 månaders delbetalning utan räntor och avgifter.