Under många år har indiska outsourcingbolag positionerat sig som ett billigt alternativ till amerikanska och europeiska konkurrenter när det gäller underhåll av mjukvara och uppgraderingar av databaser. Det resulterade i en enorm tillväxt.

Nu skriver Wall Street Journal att tiden med en 30-procentig årlig tillväxt är över och att de indiska jättarna måste hitta nya vägar. Därför håller stora indiska leverantörer som Infosys och Wipro på snabbt på att bredda sitt tjänsteutbud – och nu går efter de mer avancerade affärer som vanligen går till företag som IBM, HP och Accenture.

Det har blivit allt vanligare i USA att Infosys och Tata går på affärer som gäller att sköta företags hela it-avdelningar, nätverk och helpdesks. De satsar på att köra kunders datacenterlösningar externt – vilket ger dem ett avstamp in på den allt större marknaden för det så kallade molnet, cloud computing.

I en intervju med Wall Street Journal säger dock analytikern Siddhart Pai på outsourcingkonsulten TPI att de indiska bolagen ligger en bit efter sina amerikanska konkurrenter.

– De är fortfarande inte på topp när det gäller att arbeta högt upp i värdekedjan. För att komma tillbaka till den 30-procentiga tillväxt de hade behöver de förändra sin verksamhet.

Andra analytiker säger till tidningen att de indiska bolagen måste knyta till sig mer avancerade specialister för att konkurrera med till exempel IBM om de riktigt stora affärerna inom till exempel telekom, läkemedel och kredithantering. Det ställer också nya krav på affärsmodellen, eftersom sådana här affärer innebär personalövertagande.

Det finns dock tydliga tecken på att de indiska bolagen börjat göra stora framsteg: Som till exempel när Wipro tog en stor affär med det Australiensiska företaget Origin Energy.