Idag premiärvisar Microsoft den senaste versionen av mobiloperativsystemet Windows Mobile 6.5, även döpt till Windows Phone. Lanseringen innebär företagets första ordentliga insteg på konsumentmarknaden för avancerade mobiltelefoner, en marknad som idag domineras av Apple Iphone och Google Android.

Microsofts konsumentchef Martin Tivéus beskriver lanseringen som en av årets absolut viktigaste.

– Det här är oerhört viktigt för oss. På företagssidan är Windows Mobile redan en stor plattform, med flera hundra tusen användare i Sverige. Nu flyttar vi fokus till konsumentmarknaden, säger han.

Bland de nya funktionerna märks en programvarubutik i stil med Apples App Store och nära integration med Microsofts onlinetjänster i Windows Live-sviten, till exempel MSN Messenger. Nästa version av operativsystemet kommer att få ett tryckkänsligt användargränsnitt liknande det som redan idag finns i telefoner bygga på Iphone OS eller Googles Android.

Planen är att etablera Windows Phone som det tredje benet i Microsofts erbjudande mot konsumentmarknaden. Skillnaden mot pc-marknaden och i spelvärlden är att etableringen sker från grunden. Microsofts marknadsandel på konsumentmarknaden för mobiltelefoni är idag mycket liten.

– Vi har en oerhört hög markandsandel på pc-sidan och vi är ledande på spelkonsoler i Sverige idag. Med den här lanseringen får vi en portfölj som spänner över alla de här tre skärmarna. Men på mobilsidan behöver vi bygga upp en ordentlig användarbas från grunden, säger Martin Tivéus.

Martin Tivéus beskriver återförsäljarna som mycket viktiga samarbetspartners i lanseringen. Att få de stora hemelektronikkedjorna och mobilbutikerna att lyfta fram Windows Phone ses som centralt om etableringen ska lyckas. Microsoft samarbetar idag med Mediamarkt kring såkallade ”Windows Experience Stores” och drog igång ett nytt återförsäljarprogram för konsumentmarknaden under året.

– Ambitionen är att ta ett tydligt steg in på konsumentmarknaden. Det är också där vi ser de stora volymerna framöver, säger han.