Twitter har växt i mycket snabb takt det senaste året. Trots det har tjänsten ännu inte lyckats hitta en konkret affärsmodell. Betald företagsannonsering har varit på agendan men aldrig materialiserats.
Nu verkar det dock som om företaget har kommit på en lösning. Wall Street Journal rapporterar att både Microsoft och Google uppges befinna sig i separata förhandlingar med Twitter. Förhandlingarna uppges handla om att integrera uppdateringar från Twitter i de båda företagens respektive söktjänster, Google och Bing.
Inget av de tre företagen har ännu bekräftat uppgifterna. Visar det sig att uppgifterna stämmer så kan det resultera i betydande intäkter för Twitter.
– Det kan äntligen resultera i en ny affärsmodell för Twitter, i alla fall början på en ny affärsmodell. Ett licensavtal med Google och Microsoft skulle även generera löpande intäkter för Twitter, inte bara intäkter från ett licensavtal, säger Dan Olds på analysföretaget Gabriel Consulting.
Twitters medgrundare, Biz Stone, har tidigare uppgett att företaget först och främst vill bygga upp mer funktioner i tjänsten innan det oroar sig för hur det ska dra in pengar.
– Den information som genereras på Twitter är väldigt värdefull. Söktjänster kan använda informationen för att analysera vad internetanvändare världen över diskuterar i realtid, säger analytikern Ezra Gottheil på analysföretaget Technology Business Research Inc.
Enligt Ezra Gottheil kan informationen användas av både Microsoft och Google för att leverera bättre och mer relevanta sökresultat på sina respektive söktjänster.
IDG News