Även bland de som försöker hänga med i den svenska spelbranschen är Nordic Softsales relativt okända. Ett litet bolag som harvat i spelvärldens minst glamorösa utmarker - bland barnspelen.

Men i skuggan av de större utvecklarna som gör spel för vuxen publik har Nordic Softsales lyckats med vad få andra svenska bolag gjort - att köpa rättigheterna till ett känt varumärke istället för att sälja det.

Det handlar om Kalle Kunskap, ett lek och lär-spel som funnits på den svenska marknaden ända sedan Bonnier Multimedia köpte in det från USA i mitten av 90-talet.

– Kalle Kunskap har funnit här i så många år att det blivit ett etablerat varumärke, trots att det aldrig riktigt har fått chansen. Bonniers satsning gick inte så bra och när Pan distribuerade spelet fick det ingen rejäl satsning eftersom de hade sin egen lek- och lärserie, säger Jonny Thörn, vd och huvudägare för Nordic Softsales.

Thörn trodde dock på serien och fick 2002 chansen att köpa rätten att sälja, distribuera och göra Kalle Kunskapspel för Norden.

– Det kostade oss 250000 dollar när vi var ett ganska litet företag och dollarn stod i över tio kronor. Det var rätt svettigt, men jag trodde på spelet och idén, så det var egentligen aldrig någon tvekan.

Det blev en nystart för varumärket. Genom dotterbolaget Prelusion game i Östersund har Nordic Softsales utvecklat sex nya Kalle Kunskapspel för pc och den nordiska marknaden.
2006 ville de amerikanska varumärkesägarna sälja hela rätten till varumärket för Norden till Nordic Softsales.

– Det kom egentligen ganska olyckligt, men jag visste att det var rätt sak att göra.

I somras tog Nordic Softsales steget fullt ut och köpte varumärket för hela världen på Nintendo DS och Wii. Och det är nu, efter att ha investerat runt tio miljoner i rättigheterna till varumärket, som det börjar smälla till på allvar för bolaget.

– Spelserien har alltid varit lönsam för oss, trots de här dyra och ganska trista investeringarna. Men efter att vi signade rättigheterna för Wii och DS har intresset blivit riktigt stort.

Sedan i somras har bolaget avtal klara för försäljning och distribution i USA, England, Spanien, Portugal, Australien och Sydafrika, säger Jonny Thörn.

Det första spelet till Wii är klart och väntar bara på Nintendos godkännande i USA. Om det kommer - enligt plan ska det ske den här veckan - räknar Nordic softsales med att bara den titeln ska sälja runt 100 000 exemplar i den amerikanska julhandeln. Under nästa år kommer alla sex pc-spelen omgjorda för både Wii och DS.

– Det är 2010 som blir riktigt stort. Jag är inte alls nervös för om det ska gå bra, det känns väldigt säkert. Jag hoppas och tror att vår omsättning kommer går från dagens 20 miljoner till 40 miljoner.

Eftersom Nordic Softsales äger hela varumärket i Norden arbetar man även med att licensiera Kalle Kunskap för helt andra saker än spel. Där ligger också nya avtal och affärer nära i tiden.

– Jag brukar aldrig vilja att tiden ska gå snabbare, men nu längtar jag faktiskt efter att de kommande sex månaderna ska gå fort. Det känns så spännande och kul det som händer nu.