Namnet Carl Lamm försvinner från den svenska it-marknaden i och med sammanslagningen. I fortsättningen kommer bolagets produkter att marknadsföras under det nya namnet Ricoh Sverige.

I det nya bolaget ingår också NRG, ett Ricohägt bolag som sålt företagets produkter under namnet Gestetner.

Totalt får det bolaget omkring 600 anställda, varav cirka 500 från gamla Carl Lamm och ett hundratal från NRG.

– Det här känns jättebra och precis vad såväl Carl Lamm som NRG behövde. Nu ska vi samarbeta för att bli ännu starkare på den svenska marknaden. Det finns unika tekniska kompetenser inom de båda bolagen som bägge parter kan dra nytta av, säger Hans Johansson, Styrelseordförande i Ricoh Sverige.

Den tidigare ledningsstrukturen i Carl Lamm kommer att kvarstå. Hans Johansson fortsätter som som styrelseordförande och Måns Sjöstedt, tidigare vd i Carl Lamm, blir nu vd i Ricoh Sverige.

Inte heller vad gäller antalet anställda sker några större förändringar. De båda bolagen flyttar ihop i Carl Lamms tidigare lokaler i Solna, utanför Stockholm.

Hur känns det att byta namn på ett så gammalt företag som Carl Lamm?

– Bolaget finns ju i första hand till för bolagets kunder och det som hänt nu är klart positivt för kunderna. Huvuddelen av verksamheten var redan tidigare Ricohorienterad och bestod i huvudsak av försäljning av Ricohs produkter, säger Hans Johansson.

Carl Lamm har samarbetat med Ricoh sedan 1969 och varit företagets generalagent sedan 1983.

– Uppköpet var egentligen bara en naturlig följd av det långa samarbete som funnits mellan bolagen, säger Hans Johansson.

Han tror på en ljus framtid för det nya bolaget, och det nya namnet:

– Vi blir ett starkt bolag med mer än en fjärdedel av den svenska marknaden för copyprinters, det vill säga multifunktionsprodukter. Den positionen ska vi se till att både bevara och stärka, säger Hans Johansson.