Julförsäljningen har minskat i betydelse på senare år. Att skatteåterbäringen kommer tidigare gör till exempel att mycket av datorförsäljningen flyttat till veckorna innan skolstart. Konjunkturen är som bekant inte heller den bästa. Därför tror inte David Larsson, analytiker på IT Research, att årets julhandel inte ökar nämnvärt jämfört med 2008.

Men allt i kanalen blir inte lika juldystert som torr skinka och regn på dopparedagen.

– Mobilerna kommer att göra ett ryck i år. Totalt kan mobilförsäljningen öka upp till tio procent jämfört med förra julen. Efter två år av negativ tillväxt är det mycket bra, säger han.

– Tillverkarna har många nya modeller på gång. Sony Ericsson har Aino, Saito och Yari – allt från värstingar till standardmodeller. Nokia har också mycket nytt med bland annat Linuxmodeller, plus att både LG, HTC och Samsung har bra produkter. Och ZTE blir en intressant nykomling. Dessutom kommer Windows Mobile 6.5 och ger en skjuts. Iphone kan få många utmanare lagom till julen. Det ser utmärkt ut på papperet. Kan tillverkarna bara leverera så blir det här bra, säger David Larsson.

Platt-tv är vanligen en storsäljare kring jul. Men i år kan inte handlarna förvänta sig samma rusning på området som tidigare, säger David Larsson.

– Tv-marknaden ser trögare ut. Andelen led-tv ökar visserligen starkt, men de är fortfarande lite för dyra för att bära hela marknaden. Samsung leder klart satsningen på led-tv och kan härja fritt. Jag förstår inte att de andra stora tillverkarna har låtit Samsung få ett försprång på över ett halvår. En annan förändring är att monitorer med inbyggd tv-mottagare mer och mer tar över marknaden för storlekar mindre än 32 tum.

Windows 7 släpps i dagarna, hur många extra sålda burkar innebär det till jul?

– Windows 7 hjälper till att dra pc-försäljningen. Folk väntar alltid lite extra med datorköpet när ett nytt operativsystem är på väg. Många sitter fortfarande med Windows XP och har väntat på Windows 7. Företagsförsäljningen kommer också att påverkas positivt. Lanseringen är ovanligt bra tajmad med tanke på julhandeln. Men pc-försäljningen kommer bara att öka om vi räknar med netbooks. Windows 7 kommer också att ge ytterligare migreringseffekt till bärbara datorer och bort från stationära. Folk passar på att köpa ny dator och då blir det allt som oftast en bärbar.

Det blir återigen de stora hemelektronikkedjorna som går vinnande ur julhandeln, om man ska tro David Larsson. Även mobiloperatörernas egna butiker står väl positionerade att ta stora delar av försäljningen.

– De stora varuhusen tar andelar, det har vi sett i många år och jag ser ingen anledning att trenden bryts i år. Telco kommer också att gå bra. Tre, Telia och de andra operatörerna har förstått hur man kopplar ihop abonnemang med mobiltillbehör, netbooks och annat.

Hur går det för e-handeln?

– E-handeln är perfekt till jul – folk har ju så ont om tid att handla. Sedan har vi miljöfrågan, många som tänker på miljön väljer e-handel i stället för att ta bilen till köpcentret. I år spelar influensan in också, folk vill inte trängas i affärerna och riskera att få ”baconsnuva”. På grund av influensan kommer också folk att resa utomlands mindre, det gynnar julhandeln här hemma.

Vilken blir årets julklapp?

– Ånä, inte redan. Jag får återkomma. Jag tycker för övrigt att en julklapp ska vara något man verkligen kan köpa för att ge bort, priset bör inte vara för högt.

Den här artikeln hittar du även i tidningen IT.Branschen, nummer 9 2009.