Både Microsoft och de partner som deltog i den svenska lanseringen i förra veckan är lyriska över intresset - och försäljningen - av nya Windows 7.
Tidiga siffror från premiärdagen visar att försäljningen blev hela sex gånger högre än vid lanseringen av Windows Vista för några år sedan. Redan efter första dagen är lagren tömda hos vissa återförsäljare.
– Alla rapporter som vi har fått in i dag, måndag, talar om rekordförsäljning. Det verkar helt hysteriskt, säger Anna Erman, marknadschef mot små- och medelstora företag på Microsoft.
Hon får medhåll av Stefan von Stein, nordisk marknadschef på Dustin, som var samarbetspartner med Microsoft under den svenska lanseringen av Windows 7 i slutet av förra veckan.
Hans bedömning visar att Dustin sålde minst sex gånger så många Windows 7-uppgraderingar under premiärdagen än vad företaget gjorde i samband med lanseringen av Windows Vista för tre år sedan.
– Vi sålde minst 2 000 och 3 000 boxar och betydligt fler licenser. Vi sålde slut på vårt lager av vissa versioner redan under lanseringsdagen, säger Stefan von Stein.
Det stora intresset till trots valde Dustin ändå att rabattera den dyraste versionen av operativsystemet för att locka fler kunder.
– Vi körde en kampanj för Ultimate, den mest avancerade versionen avsedd för företag. Vi hade samma pris på den versionen som på Professional och det satte fart på försäljningen, fortsätter Stefan von Stein.
Efter det att succén med Windows Vista uteblev har har branschen satt sitt hopp till Windows 7 som höstens stora kassako. Både återförsäljare och konsulter har tidigare vittnat om ett stort intresse för det nya operativsystemet. Den tidiga försäljningsstatistiken pekar på att förhoppningarna är på god väg att besannas.
– Vi kan redan konstatera att Windows 7 är en försäljningsframgång. Vi är jättenöjda, säger Stefan von Stein.
Drygt 1 300 personer deltog i lanseringen av Windows 7 på tekniska museet. Förutom stora kunder som Företagarna och Handelskammaren var Microsoft på plats tillsammans med en handfull tillverkare och partner.