Kvartalsrapporterna från Sony Ericsson och Nokia är nattsvart läsning. Förlusterna hopar sig och omsättningen sjunker. Det står i skarp kontrast till dagens siffror från Samsung och förra veckans resultat från LG. Båda bolagen växer så det knakar, säljer fler mobiltelefoner än någonsin och roffar åt sig marknadsandelar.

Vi befinner oss mitt i ett maktskifte på mobilmarknaden. Och det blir att tydligare att de nordiska mobiljättarna inte lyckats hänga med. LG har kört om Sony Ericsson på listan över världens största telefonleverantörer. För ett år sedan sålde Nokia 66 miljoner fler telefoner än Samsung varje kvartal. Idag har försprånget minskat till drygt 47 miljoner.

Både Sony Ericsson och Nokia brottas i grund och botten med samma problem. Konkurrenterna från Asien levererar billigare och fler avancerade telefoner på betydligt kortare tid. Tuffa besparingsprogram och omstruktureringar på hemmaplan gör det svårt för Sony Ericsson och Nokia att hänga med i både pris- och teknikutvecklingen.

Från andra hållet trycker Apple på med framgångssagan Iphone. Vid det tredje kvartalets slut sålde Apple nästan hälften så många telefoner som Sony Ericsson, samtliga till ett högt pris och med rejäl vinstmarginal. Allt fler operatörer tar in Iphone som flaggskeppet i sitt telefonutbud. Utrymmet för de andra leverantörerna att manövrera på blir mindre.

Vad händer nu? Lyckas Nokia och Sony Ericsson snabbt få sina respektive omstruktureringar på rätt köl kan trenden brytas. Färre telefonmodeller och operativsystem. Applikationsbutiker fyllda med annat än ringsignaler och skrivbordsteman. Hårdvara som fångar kundernas intresse istället för teknikskryt och megapixelrace. Var är Androidtelefonerna? Designlurarna som på allvar kan ta strid med Iphone om titeln hetast på marknaden?

Tyvärr visar historien att jättar som gått ned på knäna sällan lyckas resa sig igen.