– Sverige behöver en stor spel- och elektronikmässa, säger vd David Garpenståhl.
Kanske är det för att den genomförs i skuggan Dreamhack, världens största spelfestival. Kanske är det för att den äger rum i Jönköping och inte Stockholm. Klar är ändå att Dustins mässa i Globens annex får allt tuffare konkurrens av Dreamhacks Dreamexpo som Sveriges största hemelektronikmässa.
Sedan starten 2005 på blyga 200 kvadrat och en handfull utställare har den vuxit till årets 6000 kvadrat och ett hundratal utställare.
– Dreamhacks verksamhet är organisk, den lever sitt eget liv. Vi testar saker och jobbar hårt, sedan får vi se vart det tar vägen. När vi startade vår expo hade vi inte en aning om att den skulle växa så här, säger David Garpenståhl.
I år har mässverksamheten knoppats av i ett eget bolag, Dreamexpo AB. Här jobbar nu tolv av Dreamhacks tidigare 17 anställda. Flera nya medarbetare ska anställas. Förutom utställningsverksamheten driver man också egen butik under festivaldagarna.
– Vi har varit tveksamma länge, det är ett stort ansvar att driva en butik. Men vi valde att göra det under Dreamhack i somras och det fungerade väldigt bra.
Totalt räknar Garpenståhl med en omsättning på tolv miljoner i år i det nya bolaget. En allt större del kommer från externa uppdragsgivare, men framtidsvisionen är betydligt större än så.
– Antalet besökare på Dreamhack växer väldigt snabbt, men det är inte de som kommer med en egen dator för att spela som blir så många fler. Det är istället allt fler som kommer för själva festivalen och allt som vi erbjuder kring lan-spelandet.
Nu överväger han en etablering i huvudstaden. Att flytta Dreamexpo till huvudstaden skulle ge tillgång till större lokalen, till exempel Stockholmsmässan i Älvsjö söder om Stockholm, samt möjlighet att locka betydligt fler besökare.
– Intresset från hemelektronikföretagen och spelbranschen att visa upp sig ökar. Det gör att vi eventuellt kommer att låta den delen av Dreamhack leva sitt eget liv helt och hållet. Jag ser framför mig att den skulle kunna locka över 100 000 besökare i framtiden, och då snackar vi Stockholmsmässan för att kunna ha ett sådant evenemang.
Det skulle innebära ett rejält skjuts uppåt från de 15 000 besökare som datorfestivalen Dreamhack stoltserar med varje år.
– Absolut är det möjligt. Sverige behöver en spel- och hemelektronikmässa. Vi har så många duktiga spelutvecklare och så många människor är intresserade av spel. Vi märker att intresset ökar så snabbt att jag tror att det är fullt möjligt.
Omsättningen för Dreamhack och Dreamexpo beräknas bli 24 miljoner i år. Nästa år räknar man med en ökning på 40 procent.