Om du undrar vilket svenskutvecklat spel som spelas mest just nu är antagligen svaret Icytower. Betaversionen av spelet ligger uppe på Facebook och senaste siffran visar på 735 000 spelare om dagen. Därmed är det en av Facebooks snabbast växande applikationer.

– Det känns kul att vara först ut där och att antalet användare växer så snabbt. Den riktiga releasen där vi kommer att lansera spelet ordentligt blir framåt december, säger Magnus Alm.

Muskedunder består av sju personer och omsätter i år ungefär lika många miljoner. Hittills har man främst arbetat som konsulter och gjort reklamspel i flash för företag. Men Muskedunder har alltid behållit rättigheterna till källkoden och har därmed kunna bygga upp sin egen teknik och sina egna spelmotorer.

Spelet Icytower fick man tillgång genom att köpa upphovsmakaren Johan Peitz företag Free lunch design. Icytower var en gång i tiden Peitz hobbyprojekt, men är idag det näst mest nedladdade gratisspelet på exempelvis Download.com.

– Vi köpte hans företag just med tanken att utveckla bland annat Icytower som spelkoncept och hitta affärsmodeller där vi kan generera intäkter. Fast det gäller att göra det på rätt sätt, det måste fortfarande upplevas som en free lunch.

På Facebook är spelet gratis, precis som alla andra spel. Intäkterna kommer från mikrobetalningar. Ungefär 80 procent av spelet är gratis, resten måste man antingen köpa eller så kan man öppna det genom att "grinda" sig igenom spelet.

Mikrobetalningarna kan vara mycket små, men man måste växla in minst 5 eller högst 20 dollar i spelets valuta per gång.

Det finns annonser i spelet, men deras syfte är faktiskt inte så mycket att dra in annonspengar som mikrobetalningar.

– Spelaren erbjuds att betala för att slippa annonsen, så egentligen är den där mest för att irritera. Annars kan man köpa nya kläder och nya nivåer i spelet, eller torn som vi kallar det.

– Man kan också köpa rätten att utmana andra spelare flera gånger i rad. Det är ett sätt att inte begränsa inköpen. Om man bara kan köpa saker så finns det ju en gräns för hur mycket spelarna kommer att köpa.

Förutom Icytower tjänar Muskedunder också pengar på en så kallad toolbar som ungefär 250 000 personer installerat på sin webbläsare. Intäkterna här kommer än så länge främst från att man genererar trafik till Googleannonser.

Magnus Alm ser det här som en liten start på något riktigt stort. De sju anställda och de sju miljonerna ska bli betydligt fler. Förebilden är brittiska Jagex som gör onlinespelet Runescape.

– Jag tror att vi kan bli nästa svenska spelunder. Det är vad vi vill. Vi har byggt en långsiktig affärsmodell som gör att vi kan bli riktigt stora, säger han.

– Jag tycker att fler borde göra som oss, inte satsa på att göra storspel till förlag som sedan har all makt över en. Vi har skippat förlagen och har direkt kontakt med spelarna. Vi har heller ingen annan som ligger och skär emellan på intäkterna mellan oss och spelarna. Det skapar ju helt andra förutsättningar för att växa organiskt.

Företag som gör Facebookspel verkar väldigt populära bland investerare, har ni fått några erbjudanden?

– Ja, det har vi. Men vi tror inte på den modellen. Vi vill växa i egen takt med egna pengar. Jag tror att vi kan det utan att missa de tillfällen som finns. Internet kommer att fortsätta växa och sociala sajter och sociala spel också. Jag tror att vi kan bli riktigt stora av egen kraft.