– Det är ett blodbad, men så länge vi levererar bra kvalitet är vi trygga, säger vd Johan Kristiansson.

Speljätten Electronic Arts kom igår med chockbesked för sina anställda. 1 500 tjänster ska bort, färre storspel ska produceras och minst tolv titlar som är under produktion ska skrotas. Totalt ska det ge en årlig besparing på 100 miljoner dollar.

Beskedet får efterverkningar långt utanför hemlandet USA. För svensk del kan det nordiska EA-kontoret i Stockholm påverkas. Där har man precis nåtts av nyheten när IT24 ringer för mer information.

– Vi har ingen kommentar, säger pressansvariga Maria Olsson.

Även det börsnoterade spelutvecklarföretaget Starbreeze i Uppsala ligger i riskzonen. Starbreeze tillhör en utvald grupp av fristående utvecklare som jobbar på licens med Electronic Arts större titlar. Just nu arbetar Starbreeze med två EA-projekt, det nya Jason Bourne-spelet samt ett ännu inte offentliggjordt spel.

– Det är ett väldigt tufft klimat i spelbranschen just nu, det pågår nästan ett blodbad, konstaterar vd Johan Kristiansson.

– Men vi har inte fått några signaler från Electronic arts om att våra projekt skulle vara hotade eller finns bland de som ska läggas ner.

Påverkar EA:s nedskärningar er?

– Ja, på det sättet att klimatet blir ännu lite tuffare. Nu är det viktigare än någonsin att vi håller våra deadlines och gör milstolpeleveranser av riktigt hög kvalitet.

Electronic Arts äger även den svenska spelutvecklaren Digital Illusions. Vd Patrick Söderlund tror dock inte att neddragningarna slår mot hans del av verksamheten.

– Vi påverkas inte av det här, säger han.

Hur utsatta oberoende spelutvecklare är blev tydligt när svenska Grin gick i konkurs tidigare i år. På kort tid lade två förlag ner de tre produktioner Grin arbetade med. Resultatet blev en konkurs som skakad hela spelbranschen. I maj gick det danska börsnoterade bolaget Deadline Games i konkurs av liknande skäl.

Någon oro för att samma öde väntar Starbreeze känner inte Kristiansson.

– Många konkurrenter slås ut och försvinner. När våra spel väl släpps innebär det mindre konkurrens och större chans att de stora butikskedjorna satsar på just våra spel. Att EA lägger ner andra produktioner innebär också större chans att just våra spel får de stora marknadsföringspengarna, säger han.

Även på längre sikt hoppas han på goda effekter.

– Just nu är det trögt på marknaden, men förlagen kommer snart att börja skriva kontrakt för nya spelproduktioner. Finns det då färre utvecklare som kan göra actionspel av hög kvalitet så blir ju vår förhandlingsposition bättre, fortsätter Johan Kristiansson.