Har du inte hört talas om spelutvecklaren Fatshark? Det är inte så konstigt. Bolaget har inte släppt ett enda spel under eget namn, även man om haft fingret med i många av de senaste årens större svenska spelproduktioner.

Historiskt har Fatshark nämligen arbetat som konsulter och underleverantörer åt de mer välkända svenska bolagen. Icke mer så.

Under första kvartalet 2010 debuterar bolaget med Lead & Gold, ett skjutaspel i västernmiljö. Strax därefter kommer ett pusselspel som går under arbetsnamnet Hamilton. Ytterligare två eller tre titlar till ska det bli redan under 2010.

– Det ska bli väldigt spännande, konstaterar vd Martin Wahlund.

Fatshark har sitt kontor i Globenområdet. Fram tills att Grin gick i konkurs i augusti hyrde man lokaler av dem vid Hötorget. Just Grin var tidigare en av Fatsharks större uppdragsgivare och konkursen är den direkta orsaken till att Fatshark räknar med att göra nollresultat i år. Man hade miljonfodringar på Grin.

– Det var trist allt som hände, men inte så mycket vi kunde göra åt. Om man kan säga att något bra kom ur det så var det väl att vi fokuserade ännu mer på våra egna titlar, säger Wahlund.

Verksamheten var dock aldrig hotad av Grins konkurs och i nollresultatet ligger också alla utvecklingskostnader för Lead & Gold, samt en del kostnader för Hamilton.

– Vi omsätter ungefär 13 miljoner i år, men nästa år kan det bli många gånger mer, säger Wahlund

Orsaken till hans optimism handlar inte bara om att han tror att spelen bolaget gör håller hög kvalitet, det handlar också om affärsmodellen Fatshark arbetar med. Spelen man gör ska släppas för digital nedladdning till PC, Playstation 3 och Xbox 360. Även om man nu för dialog med vissa partners, innebär det att bolaget får en mycket större del av intäkterna än om man skulle satsa på vanlig distribution till butiker.

– Bygger man spel som enbart ska säljas via nedladdning följer det också att man inte gör de där extremt stora produktionerna. Vi behöver inte investera gigantiska summor i utvecklingen eller hålla på med utveckling i flera år innan intäkterna kommer.

– Nu når vi ganska snabbt break even. Även om Lead & Gold bara skulle sälja som de sämsta spelen på Steam, Xbox live och Playstation network så tjänar vi in utvecklingskostnaderna.

Och säljer det som vilken genomsnittligt spel som helst blir det rejäla vinster.

– Genom att publicera fyra-fem spel per år sprider vi riskerna och får ett bra intäktsflöde. Vi kommer också sprida riskerna genom att göra spel i olika genrer. Vi börjar ju till exempel med en shooter och fortsätter sedan med ett pusselspel för familjen, säger Wahlund.

– Det handlar både om att rikta sig mot olika grupper av spelare, men också att hitta genrer där man kan göra spel ganska billigt. Allt måste inte se häftigast ut, många spel kan bli väldigt roliga och prisvärda ändå om man bara har bra idéer att bygga på.

Idag har Fatshark 28 anställda. Några mål att växa på det sättet har man inte.

– Just nu känns det här alldeles lagom. Visst kan vi komma att växa, men får vi in större produktioner kan jag lika gärna tänka mig att lösa personalbehovet genom att samarbeta med andra mindre spelutvecklare.