Det surrar i mobilbranschen inför eftermiddagens presskonferens hos Google, där bolaget väntas presentera sin första egna mobiltelefon, än så länge kallad Nexus One, byggd kring operativsystemet Android.

Klart är att den svenska Androidmarknaden är i behov av en vitamininjektion. Trots gott om uppmärksamhet och utrymme i media når försäljningen så här långt inte upp till förväntningarna. Det är samtliga mobilaktörer som IT24 har talat med överens om.

Siffror från analysföretaget IT Research bekräftar den bilden. Androidbaserade telefoner stod för mindre än 5 procent av den svenska smartphone-försäljningen under det tredje kvartalet 2009. Det enligt statistik byggd på försäljningssiffror från mobiltillverkarna.
– HTC Hero har gått bra hos många återförsäljare. Intresset växer, det märker även vi som distributör. Men den riktiga boomen har inte kommit än, säger Joakim Bergman, försäljningschef på 20:20 Mobile.

Bristen på namnkunniga leverantörer är det stora problemet, säger Joakim Bergman. Utan tillräckligt attraktiva telefoner i handeln uteblir det stora genombrottet.

– För att det ska ske i Sverige behövs att Sony Ericsson eller Nokia kommer med en telefon.

Tre var den första operatören i Sverige med en Androidtelefon i handeln. Men fortfarande har produkterna inte fått något större genomslag utanför entusiastkretsar.

– Det går helt okej. Vi har inte sett någon utbrytning på det sätt som Iphone gjort. Iphone är den första smarta telefonen som verkligen blivit en volymprodukt. Android är fortfarande en nischad produkt, säger informationschefen Erik Hörnfeldt.

Att Google ger sig in i leken kommer inte ha någon större effekt på de svenska siffrorna, tror han.

– Nej, det kommer dröja dels innan en sådan produkt når Sverige. För oss är det snarare Sony Ericsson X10 som är den stora, hajpade produkten.

Även på The Phone House väntar man istället på att Sony Ericsson få de varumärkeskänsliga svenskarna att börja köpa Android, enligt Mårten Andersson, produktchef.

– Än så länge har det inte varit någon stor försäljningssuccé, mycket ligger i hajpen kring HTC:s första telefon. Det var många som var intresserade, men många blev besvikna eftersom operativsystemet var på engelska. Den svenska succén kommer när Sony Ericsson släpper sin X10.

Oavsett vad Google har för specifika planer på området är det tydligt att jätten vill knyta sitt urstarka varumärke närmare Android. Syftet kan inte vara annat än att öka medvetenheten och exponeringen mot kunderna, tror Leif-Olof Wallin på Gartner.

– Vi är väldigt skeptiska till att Google skulle göra någonting med egen försäljning och så vidare. Däremot tror vi absolut att det kommer synas Google-brandade telefoner. Syftet med det blir att öka kännedomen om Android.

– Man ska alltid minnas vad Google har för drivkrafter. De vill sätta så många ögon framför Google-styrda skärmar som möjligt. Sen om det sker via sökmotorn, webbläsaren Chrome, egna eller andras telefoner spelar inte så stor roll i slutändan.

David Larsson på IT Research betonar dock att framtiden ser ljus ut för Android. Bara fler spelare kommer in så väntas marknadsandelen öka snabbt.
– Hittills är det en ganska liten andel på smartphonesidan. Där har Android tagit av Windowsmarknaden. Men skillnaden kommer bli stor när andra spelare kommer med sina telefoner.