Det blev blandade reaktioner på lanseringen av Apples Ipad igår. Efter månader av spekulation och förhandshype visade sig den färdiga produkten vara en ganska ordinär pekskärmsdator, klädd i traditionsenligt stilig Apple-kostym.

Under presentationen var Apples vd Steve Jobs tydlig med att det är netbooken som står i skottlinjen för bolagets nya produkt. “Netbooks är inte bättre på något,” sade han i ett försök att istället positionera Ipad som den naturliga länken mellan mobiltelefon och bärbar dator.

Men dagen efter är det många som inte håller med. Flera kommentatorer och branschbevakare kallar Ipad för en övervuxen Ipod touch. Andra menar att Apple borde ha lagt krutet på att utveckla en egen netbook istället. De flesta verkar överens om att netbooken som produktkategori kommer klara sig bra i konkurrensen med Apples senaste uppfinning.

Jeff Orr på analysfirman ABI var tidigt ute med en snabb analys av den nya produkten. Han konstaterar att Ipad saknar allt för många funktioner för att vara ett konkurrenskraftigt alternativ till både netbooks och andra pekdatorer.

– Den saknar kamera för både videosamtal och stillbilder, stöd för extern lagring och flash i webbläsaren. Prisnivån och luckorna i funktionalitetet kommer sannolikt lämna dörren öppen för andra leverantörer, skriver han.

Enligt ABI:s prognoser kommer tabletmarknaden, inklusive Ipad, att nå försäljningsnivåer på 4 miljoner enheter under 2010. Det är en bråkdel av de 35 miljoner netbooks som bolaget uppskattar såldes förra året.

– Köpbeslutet för en netbook grundar sig ofta i ett upplevt värde för pengarna, lågt pris och portabilitet. Pekplattor kommer initialt att vara lyxprodukter med fokus på att användas i hemmet. Jag förväntar mig inte att pekplattorna kommer påverka netbookförsäljningen under 2010 nämnvärt, fortsätter han.

Andra analytiker var snabba med att döma ut Ipad som företagsprodukt och pekar på bland annat bristande säkerhet och stöd för e-postlösningar som Exchange.

Apple-aktien åkte bergochdalbana som reaktion på produktlanseringen i går kväll, men stabiliserades senare på ungefär samma nivå som innan Ipad blev officiell.

Du följer väl IT24 på Twitter? Vi finns på twitter.com/IT24se

Fakta

Ipad är Apples nya pekdator, byggd för att skapa en tredje produktkategori mellan bärbara datorer och mobiltelefoner enligt Steve Jobs. Både till utseende och funktion påminner den om en förstorad version av Ipod Touch.

Datorn har en 9,7-tum stor skärm, mellan 16 och 64 Gb minne och stöd för wifi. Ipad levereras i två versioner, en med och en utan stöd för 3g.

Ipad kör Iphone-applikationer från App store, musik och film från Itunes och kan även användas för att hämta böcker och tidningar från Apples nya nedladdningstjänst Ibookstore.

Priset på den amerikanska marknaden är mellan 500 och 829 dollar.

Lanseringen sker om ungefär två månader i USA, med en europeisk premiär under sommaren.