När det faller prylar från äppelträdet så brukar hyllningskören vara redo. Men den här gången var det inte bara positiva tongångar när Apple släppte sin Ipad. Trots ovanligt många tvivlare tror dock IT24s branschpanel att även Apples senaste produkt kommer att rosa marknaden, även om det kanske inte blir någon omedelbar succé.

– Det är en häftig produkt som jag tror att det finns en god framtid för. Om man kollar på produkten i dag är den nog mer för den amerikanska marknaden där det är lättare att få tillgång till filmer och böcker, säger Mark Hammarberg, produktchef för hårdvara på El-giganten.

Men vad är egentligen det nya med den?

– Det nya är att det är totalt bärbar media. Du har allt med dig och det är dessutom otroligt bra batteritid, så det blir ju delvis en konkurrent till netbook-datorer.

Och att det är just netbook-datorn som är den konkurrerande produkten är panelen överens om, vilket går emot vad många analytiker har förutspått.

Valet mellan en netbook eller en Ipad hänger givetvis på vilka behov och preferenser kunden har.

– Det beror lite på vad kunden jobbar med. Vill han ha mer tangentbord eller vill han ha den för surfning? Tangentbord är nog att föredra för kunder som skriver mycket, men det går mer och mer mot touchprodukter och det där är mycket en vanesak. Det var samma sak med Iphone – många var ovana vid touchtekniken från början, säger Mark Hammarberg.

Max Rydahl, produktchef på The Phone House, har noterat att fler tillverkare har börjat snegla på alternativa netbook-datorer och tar upp Lenovo som exempel, som under CES visade en dator med löstagbar skärm. Och han tror att bara det faktum att det är en Appleprodukt är god hjälp i sig.

– Ipad är absolut en potentiell storsäljare. När det gäller prisbilden så beror det mycket på alternativen. Lenovo visade upp sin U1 i Las Vegas och den är spännande. Men Apple är ett betydligt starkare varumärke och många som har Iphone kommer nog att köpa den här också.

Vilka är typiska kunder?
– Inledningsvis kommer det att vara samma folk som köpte Iphone först. Men över tid skulle det inte förvåna mig om en sån här produkt eller liknande finns i många hem.

Varför tror du det, vilka behov täcker den i hemmet?
– Själv skulle jag ha den i köket, uppkopplad mot tidningar och kokböcker. Sen tar man med den till sängen och kollar mejlen innan man går och lägger sig. Det Apple har gjort är att ta den tekniken som finns och göra den tillgänglig på ett mer aptitligt sätt.

Johan Larsson, som jobbar med Apple på distributören Tech Data, tror också på försäljningsframgångar eftersom marknaden har börjat lära sig Iphonevärldens funktioner och applikationer.

– Den gör media tillgängligt på ett helt annat sätt. Nu får man verkligen ut helheten av alla funktioner och applikationer som har kommit. Tekniken finns sedan tidigare, men nu har man paketerat ihop det snyggt och otroligt användarvänligt. Jag kan tänka mig att man framöver får in papperstidningen i den och det kommer att vara samma sak med böcker.

Vad skiljer den från en netbook?
– Den stora skillnaden är att netbook-datorn känns som en billig pc, den har inte någon direkt funktion. Den här har otroligt bra skärm och bra processor. Det är inte en telefon och inte en dator utan någonting mittemellan.

Du följer väl IT24 på Twitter? Vi finns på twitter.com/IT24se

Fakta

Snittbetyg: 4/5*

*Utmärkelsen Guldkalv utdelas till produkter som får ett snittbetyg på 3 eller högre. Lägre snittbetyg får omdömet Dammsamlare.

Om Branschtestet
Under vinjetten Branschtestet låter IT24 branschföreträdare ge sina synpunkter kring en ny produkt på marknaden.

Tanken är att lyfta fram säljargument och diskutera en produkts försäljningspotential. Blir det rusning till butiken eller kommer prylen att samla damm på hyllorna?

Vill du vara med i panelen? Hör av dig till it24@idg.se!