Ola Sevanderssons egenhändigt utvecklade bildredigeringsprogram Pixlr har mognat rejält. Sedan starten under hösten 2008 har trafiknivåerna ökat med i genomsnitt 20 procent per månad. Idag har sajten flera hundra tusen användare i månaden.

Ola Sevandersson, med ett förflutet som chefsarkitekt på Lunarstorm, säger sig redan ha avböjt flera bud på Pixlr. Men nu förs nya diskussioner om att sälja bolaget. En amerikansk storspelare är intresserad, enligt Sevandersson.

– Vi för pågående diskussioner med både riskkapital samt ett stort amerikanskt bolag kring ett uppköp, säger Ola Sevandersson.

Vem den tänkbara budgivaren är vill han inte svara på. Det kan spekuleras i att Pixlr skulle fungera utmärkt som ett komplement till sökjätten Googles bildtjänst Picasa.

– Det är en jättestor spelare. De kan ge något till tjänsten, hjälpa till att sprida den och få en explosionsartad tillväxt, fortsätter Ola Sevandersson.

Pixlr finansieras idag huvudsakligen av mjukvarulicenser och annonsering. Grundtjänsten är gratis att använda, men företag kan beställa specialversioner av tjänsten mot betalning. Sajter som Jalbum.net, straytats.com och joemonster.org licensierar Pixlr till sina egna tjänster. Tyska Web.de och Royal Canadian Mounted Police är två betalande kunder som köper skräddarsydda versioner av tjänsten.

Men att hitta en hållbar intäktsmodell för webbtjänster är svårt, medger Ola Sevandersson. För mycket annonsfinansiering kan bli ett problem i dåliga tider konstaterar han. Att hitta sätt att ta betalt direkt av slutanvändarna kommer att vara viktigt framöver:

– Framöver kommer försäljning av tilläggstjänster till slutanvändarna som det tredje benet, säger Ola Sevandersson.

Sevandersson har tidigare arbetat som utvecklare, chefsarkitekt och produktutvecklingschef för Lunarstorm, Wyatt Media samt som CEO för Pixcom. Pixlr har han utvecklat på egen hand och på fritiden.

– Det viktigaste är att se möjligheter, det behövs inte mer än en idé och vilja för att komma igång. Idag är det billigt att testa idéer så det gäller att komma till skott istället för att prata.

Vilka goda råd skulle du dela med dig av till andra svenska webbentreprenörer?
– Sträva alltid efter att ha så små hinder som möjligt för användare att ta del av din tjänst. Behövs inte registrering så skippa det, behöver du inte en förstasida så låt användarna komma direkt in i tjänsten och så vidare. Att bygga en tjänst är som att skriva en bok, om texten inte för handlingen framåt så stryk den.

– Kundservice är viktigare än något annat, var tillgänglig och öppen. Ta hand om varje enskild användare som om den var den ende.

– Låt användarna utveckla riktningen av tjänsten, inte bara genom att lyssna utan genom att göra mätningar för att få veta hur tjänsten verkligen används, avslutar Ola Sevandersson.

Fakta

Ola Sevandersson är 30 år gammal och grundare till tjänsterna Pixl, Imm.io och Pixlr Grabber . Han var tidigare bland annat chefsarkitekt och utvecklingschef på Lunarstorm.

Pixlr
är en bildredigeringstjänst som till stor del ersätter behovet av Photoshop och liknande programvaror för vanliga användare.

Imm.io är en webbaserad bildserver för allmänt bruk eller för att lagra Pixlr-bilder.

Pixlr Grabber är en plugin som gör att du kan redigera valfri bild på nätet inom några sekunder.