I november 2008 gick Datorbutiken.coms moderbolag Shoppingsajterna i konkurs och lämnade bakom sig mängder av förbannade kunder som blev utan sina varor.

Bara några månader senare klev nya ägaren Niklas Sandgren in och startade om verksamheten – med fullt fokus på att få tillbaka förtroendet. Ett år senare kan han konstatera att det gett resultat.

– Året har varit väldigt intressant, vi har kommit en bra bit på vägen med att återställa varumärket på marknaden och förtroendet hos kunderna. Det är det som har varit min största utmaning under året, och det är där jag har lagt allt mitt krut, säger Niklas Sandgren.

Som förtroendemätare använder Niklas Sandgren omdömet på Prisjakt i stor utsträckning, där sajtens medlemmar kan betygsätta sin upplevelse av webbutiken. Från 5 av 10 stjärnor i början av 2009 har nu Datorbutiken.coms omdöme klättrat till nästan 9 av 10. Med det i ryggen anser Niklas Sandgren att kundförtroendet är helt återskapat.

– Det är alltid nån kund som inte tycker om en, men det är i linje med vad övriga bra e-handlare har. Nu har vi ju återfått förtroendet, så nu är det bara att gasa på, säger han.

Då återstår förtroendet i kanalen. Där finns inga Prisjakt-stjärnor att titta på, men Niklas Sandgren anser det utvecklas positivt.

– Jag jobbar primärt med en av de större leverantörerna, Captech, och deras förtroende för mig är ju bra. Sen är det mer tillverkarna jag pratar med, och de ser positivt på framtiden. De vill se siffror, omsättning och så vidare, innan de stoppar in alla sina kort hos mig, men jag känner ändå att jag har en god dialog med dem.

Hur går verksamheten då?
– Verksamheten rullar på bra, men mitt mål är initialt sett inte att göra vinst utan att återinvestera alla pengar tillbaka in i marknadsföring och driva det framåt, så det är det jag jobbar för.

Det som återstår är att få tillbaka de stora märkena till butiken, som försvann när Datorbutiken.coms ursprungliga inkarnation gick under.

– Min tanke är att jag ska bredda mitt sortiment lite, få tillbaka lite stora märken som jag inte har hela sortimentet av nu. Jag har ett smalare sortiment nu än förut, säger Niklas Sandgren.

Du följer väl IT24 på Twitter? Vi finns på twitter.com/IT24se

Fakta

I november 2008 stänger Datorbutiken.com ner efter att moderbolaget Shoppingsajterna lämnat in en konkursansökan vid Lunds tingsrätt. Distributören Captech stoppar omedelbart leveranserna

Ett tusental kunder påverkas av konkursen. Den totala skulden i Datorbutiken.com uppgår till 50 miljoner kronor.

Två före detta anställda, Jacob Mårtensson och Niklas Sandgren köper ut webb- och butiksverksamheten och drar i december och säljer ut konkurslagret till vrakpriser.