Sony Ericsson har brottats med förluster och telefoner som knappast har rosat mobilmarknaden. På mobilmässan i Barcelona lanserades flera nya mobiler. Kanske mest intressanta var de nya smålurarna Xperia X10 mini och Xperia X10 mini pro, som likt storebror Xperia X10 är byggda på operativsystemet Android.

– Spontant känner jag att det är den kortsiktigt bästa lösningen att satsa stenhårt på Android. Det har inte slagit som Iphone än, men det kommer att hålla måttet, säger Jojje Måbrant, som är vice vd och affärsområdeschef för mobilt på Dialect, som själv använder de nya mobilernas storebror.

– Jag har den stora X10:an och den är riktigt bra. Det är inga konstiga krascher. Jag är väldigt förhoppningsfull om att det här blir en succé. På kort sikt är det här det absolut bästa de kan göra, att dra ner på det egna operativet. Långsiktigt har jag ingen aning om hur de jobbar.

Han kallar det uttagbara tangentbordet en flört med den amerikanska marknaden och han tror att just den delen kan locka en del småföretag.

– Till att börja med kommer den att ligga väldigt brett, men det är definitivt en bra produkt för konsumenter och småföretag. De har förstått att den ska ligga rätt i pris och det är snyggt och enkelt med Facebook och Twitter i displayen. Men med bra exchangekoppling har den även bra förutsättningar att lyckas på företagsmarknaden.

Max Rydahl, produktchef på The Phone House, tror att utfallet för de nya småtelefonerna beror mycket på hur Xperia X10 tas emot.

– Det gäller att den faller bra ut från början. Lyckas de med den Android-telefonen kan de här mobilerna mycket väl bli storsäljare. Hittar man rätt prispunkt så borde det gå bra. Det är ett litet format, men med ett fullt tangentbord tror jag att det blir bättre. Så länge det inte upplevs som för klumpigt så tror jag inte att det är någon dum idé, säger han.

Kunderna kommer till största delen bestå av konsumenter.

– Jag tror att det är de som inte vill lägga pengar på X10, men som vill ha en rimlig telefon till ett bra pris. Det är möjligt att den kan locka småföretag också. Det är intressant med en Android-telefon i det formatet.

Hos The Phone House har Sony Ericsson historiskt sett sålt bra.

– Visst finns det konkurrenter, men får de ordning på mjukvaran så tror jag att det kommer att bli en storsäljare. Trots att de har haft problem med vissa modeller och mycket uppförsbacke så har Sony Ericsson ett starkt fäste i Sverige.

Jacob Pahlin, produktchef på distributören 20:20 Mobile, tror också att Android är rätt strategi för Sony Ericsson.

– Den lanseringen de har presenterat nu är den starkaste på väldigt länge med X10, men även Vivaz kommer att bli en succé. De här mobilerna ligger nog helt rätt i tiden. Det är Android-terminaler med små och bra tangentbord. Speciellt för pro-upplagan är det viktigt med att ha ett bra tangentbord, säger han och framhäver också designspråket.

– Det är färg och form som kommer att avgöra och jag tror att det är rätt design på de nya produkterna. För svenskt vidkommande tror jag att den kommer att tas emot bra på marknaden, framför allt hos privatpersoner och då främst den yngre målgruppen eftersom den är bra för sociala medier.

Du följer väl IT24 på Twitter? Vi finns på twitter.com/IT24se

Fakta


Om Branschtestet
Under vinjetten Branschtestet låter IT24 branschföreträdare ge sina synpunkter kring en ny produkt på marknaden.

Tanken är att lyfta fram säljargument och diskutera en produkts försäljningspotential. Blir det rusning till butiken eller kommer prylen att samla damm på hyllorna?

Vill du vara med i panelen? Hör av dig till it24@idg.se!