Det har inte funnits någon bred och konsumentinriktad spelmässa i Sverige tidigare. Dreamhack har visserligen en mässdel, men målgruppen har varit främst gamers. De är visserligen också välkomna när Gamex slår upp portarna på Kistamässan den 4 november i höst.

– Men vår inriktning är mycket bredare, mot alla som spelar pc- eller konsolspel. Det kommer att finnas massor av chanser att testa nya spel, vi kommer att ha stora tävlingar och musikartister, kända idrottsmän och även professionella dataspelare på plats, säger projektledaren Cecilia Lindvall.

Målet är att vara en svensk och något mindre variant av Gamescom i Köln. Gamescom är numera den enda riktigt stora spelmässan i Europa. Den genomförs i augusti och lockade förra året en bra bit över 200 000 besökare. Så högt siktar dock inte Kistamässan.

– Det är jättesvårt att förutsäga antalet besökare, men jag tror på 25 000. Intresset är jättestort trots att vi inte börjat med lanseringen än och jag tror att vi lockar en målgrupp som kanske inte brukar gå på mässor. Både min son och min man har till exempel redan bestämt sig för att gå, det är lite ovanligt.

Kistamässan har slipat på konceptet i flera år. Även i branschen har ett intresse för en svensk mässa funnits sedan länge. Sommaren 2008 sa exempelvis dåvarande Playstationchefen Jens Alex till IT24 att han trodde på en konsumentinriktad spelmässa just i Kista.

– Vi läste faktiskt just den artikeln. Intresset har som sagt funnits och det är fler än vi som kommit med förslag till Dataspelsbranschen, men det har tagit ett tag att putsa på konceptet. Vi har hela tiden känt att vi måste ha hela branschen bakom oss för att lyckas, och därför har förberedelserna fått ta sin tid.

Enligt Lindvall står alla Dataspelsbranschens 13 medlemmar bakom mässan, vilket borde innebära att i princip alla stora och viktiga förlag kommer att finnas på plats. Räkna alltså med Playstation (Nordisk film), Microsoft, Bergsala (Nintendo), Atari, Activision, Sega och alla de andra.

– Vi har också fått indikationer på att vi kommer att kunna visa en del unika världspremiärer, säger Cecilia Lindvall.

Officiell start för Gamex blir det på Dataspelsgalan 18 mars. Då ska Kistamässan presentera mässan för branschen tillsammans med mediapartnern Aftonbladet.

– Samarbetet med Aftonbladet blir större än det brukar vara vid den här typen av partnerskap. De kommer att ha en egen sajt för Gamex och de ska dela ut sitt eget pris Guldstickan under mässan.